Inspektioner av arbetsgivarna
Keva utför inspektioner av de uppgifter om anställningar och inkomster som arbetsgivarna anmält. Syftet är att säkerställa att korrekta uppgifter registreras i Areks intjäningssystem. Personens pension beräknas och fakturan över pensionsavgiften bildas utifrån dessa uppgifter.
Inspektionsverksamheten grundar sig på pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL 153 §).
Keva har rätt att i en offentlig arbetsgivares handlingar granska riktigheten av uppgifterna om anställningen och inkomsterna.
Uppgifter som behövs vid inspektionen
Keva begär de personförteckningar som behövs vid inspektionen i elektronisk form. Förteckningen ska innehålla en specifikation av de inkomster som berättigar till pension och de inkomster för vilka ingen pensionsavgift tas ut. Personförteckningen ska innehålla följande uppgifter:
- personens namn
- personbeteckning
- yrkesbeteckning
- årsinkomst.
Inspektion av köpta tjänster
I samband med inspektionen går man igenom hur köpta tjänster pensionsförsäkras.
- FöPL-försäkring kollas när det är fråga om en serviceproducent som arbetar under firma eller som självständig yrkesutövare.
- Om företagaren har en gällande FöPL-försäkring sparar arbetsgivaren uppgift om försäkringen till exempel i bokföringssystemet för inspektionen.
- Om företagaren saknar FöPL-försäkring, försäkras arbetets andel enligt OffPL.
Ytterligare information: försäkring av köpta tjänster och övriga uppdrag.
Så här kollar du om de köpta tjänsterna kräver pensionsförsäkring
Anvisningen kan tillämpas
- på de fall i vilka kriterierna för anställning inte uppfylls och
- när uppdragstagaren själv har utfört arbetet.