Vid nedsatt arbetsförmåga är det viktigt att man i ett så tidigt skede som möjligt undersöker vilka åtgärder som kan vidtas på arbetsplatsen för fortsatt arbete. Till exempel granskning av arbetsplatsens verksamhetsmodeller, stöd från chefen och arbetsgemenskapen, anpassning av arbetet eller byte av arbetsuppgifter kan hjälpa arbetstagaren.
Om arbetsplatsens egna åtgärder inte är tillräckliga lönar det sig att undersöka andra möjligheter att fortsätta att arbeta, till exempel genom yrkesinriktad rehabilitering.
Om alla metoder inom yrkesinriktad rehabilitering har utretts men de inte räcker till för att hjälpa att fortsätta att arbeta, kan arbetstagaren söka delinvalidpension eller partiellt rehabiliteringsstöd, alltså delinvalidpension för viss tid.
Om arbetstagaren inte kan fortsätta att arbeta ens på deltid kan hen söka invalidpension eller rehabiliteringsstöd, alltså invalidpension för viss tid.
Vad ska arbetsgivaren beakta om arbetstagaren söker yrkesinriktad rehabilitering eller invalidpension?
Om en arbetstagare söker yrkesinriktad rehabilitering, delinvalidpension, rehabiliteringsstöd eller invalidpension kan arbetsgivaren för sin del främja en smidig ansökningsprocess:
- Instruera arbetstagaren att göra ansökan elektronisk i Kevas tjänst Min pension.
- Fyll i blanketten Arbetsgivarens utlåtande om hur arbetstagaren klarar av arbetet som bilaga till ansökan genom att logga in i Kevas elektroniska blankett med Suomi.fi-identifiering.
- Fyll gärna i blanketten tillsammans med arbetstagaren.
Vilka uppgifter får arbetsgivaren från Keva?
Om en arbetstagare söker partiellt rehabiliteringsstöd, delinvalidpension, rehabiliteringsstöd eller invalidpension skickas ett meddelande om ett positivt pensionsbeslut till arbetsgivaren.
Arbetsgivaren får ett meddelande om ett positivt beslut om rätt till rehabilitering till klienten om följande villkor uppfylls:
- Arbetstagaren har gjort ansökan elektroniskt och har i samband med ansökan samtyckt till att uppgifterna lämnas ut
- Beslutet är positivt
- Arbetstagaren har fast anställning
- Arbetsgivaren använder en elektroniskt servicekanal, alltså avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare som leveranssätt för meddelanden (du kan kontrollera de leveranssätt som används i din organisation i punkten ”Arbetsgivarens uppgifter” i webbtjänsten för arbetsgivare).
Dessutom får arbetsgivarna uppgift om arbetsprövningar och läroavtalsutbildningar som organiseras på arbetsplatsen.
Observera att avsnittet Meddelanden införs successivt år 2025 i ärenden som gäller ansökningar om pension och rehabilitering samt anställnings- och inkomstregistret.