Appen Pension och rehabilitering är en ny personlig mobilapp för Kevas kunder.
Som pensionstagare och rehabiliteringsklient hos Keva kan du enkelt se dina aktuella uppgifter i appen, till exempel utbetalningsuppgifter och dokument. Och bäst av allt, appen innehåller pensionstagarens elektroniska arbetspensionskort, som du alltid har med dig i mobilen! Dessutom får du aktuella notifikationer och påminnelser i appen enligt din situation, så viktiga meddelanden går inte obemärkt förbi.
Märk att du i appen inte kan skicka ansökningar eller meddelanden – det gör du enklast i tjänsten Min pension.
Mobilappen finns på finska och svenska, du kan byta språk i appen.
Användning av appen kräver stark autentisering. Detta säkerställer att endast du kan använda appen. Meddelandena och dokumenten förblir konfidentiella och skyddade, och utomstående kommer inte åt dem.
Ladda ner appen Pension och rehabilitering
1 Gå till appbutiken med din telefon eller surfplatta och sök appen på namnet Appen Pension och rehabilitering:
2 Ladda ner och öppna mobilappen.
3 Verifiera din kundrelation med stark autentisering.
Använd bankkoder, certifikatkort eller mobilcertifikat för autentisering. Autentiseringen säkerställer att du omfattas av arbetspensionsförsäkring hos Keva.
4 Skapa en egen pinkod (4 tecken) för framtida inloggning om du vill slippa stark autentisering varje gång du använder appen.
Appen fungerar i iPhone och iPad (iOS 15 eller nyare) och i telefoner med operativsystemet Android (version 13 eller nyare).
Om du stöter på problem när du börjar använda appen, skicka en anmälan om det här.
Svar och tips för appen
Vi har sammanställt frågor och svar från våra kunder om användningen av appen Pension och rehabilitering och eventuella problem i olika användningssituationer.
Dokument och utbetalningsuppgifter
Var kan jag skicka ett dokument eller en ansökan till Keva?
Du kan inte skicka dokument eller ansökningar i appen Pension och rehabilitering.
Dokumentet går inte att öppna?
Kontrollera nätverksanslutningen, logga ut och försök logga in igen. Kontrollera enhetens minnesanvändning och frigör utrymme om det behövs.
Kom ihåg att du vid behov också kan läsa dokumenten i tjänsten Min pension.
Varför ser jag inte alla dokument?
Dokumenten visas i appen för två år bakåt i tiden och de uppdateras i appen en gång i timmen.
Vad betyder gemikonen på dokumentsidan?
Numret framför gemikonen anger hur många bilagor som finns i dokumenthelheten.
Varför ser jag inte alla mina utbetalningsuppgifter?
Du ser utbetalningar för innevarande år och föregående år, men högst 100 utbetalningstransaktioner retroaktivt.
Notifikationer och språk i appen
Jag fick en notifikation från appen – kan jag svara på det eller skicka ett meddelande till Keva?
Du kan inte svara på notifikationer du får från appen Pension och rehabilitering. Du kan inte heller skicka meddelanden till Keva via appen. Syftet med notifikationerna är att hålla dig uppdaterad om aktuella frågor. Du kan skicka meddelanden i tjänsten Min pension.
Jag vill få notifikationerna på svenska/finska
Tjänsten finns på finska och svenska. Språket i dokumenten och notifikationerna är det kontaktspråk som har sparats för dig hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Varför ser jag en del av texterna på svenska och en del på finska?
Om du har ändrat kontaktspråket hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, kan en del av dina uppgifter visas i appen på det tidigare språket.
Jag har bytt kontaktspråk, men en del av uppgifterna syns ändå på annat språk?
Vi får information om kontaktspråk från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Om det inte är samma språk som valts i appen, kan båda språken förekomma i appen, till exempel i dokumentnamn.
Jag fick en notifikation från appen, men jag ser inte notifikationen eller informationen i den i appen
Det är möjligt att notifikationen hänför sig till tjänsten Min pension. Den information som notifikationen gäller visas närmare i den tjänsten.
Jag fick en notifikation om rehabiliteringsprocessen, men varför kan jag inte se informationen?
Om du deltar i arbetsprövning eller arbetsträning som stöds av Keva kan du ha fått en notifikation om att Keva har begärt ytterligare information från din arbetsgivare (du får inget dokument om dessa begäranden om ytterligare information).
Det är också möjligt att notifikationen gäller tjänsten Min pension, och närmare information finns i den tjänsten.
Jag får inga notifikationer från appen
Om du inte får notifikationer från appen, kontrollera inställningarna för notifikationerna.
Användning av arbetspensionskortet med appen
Hur ser jag arbetspensionskortet i mobilappen?
Om du har beviljats ett arbetspensionskort och har loggat in i appen med stark autentisering ser du kortet i punkten Arbetspensionskort. När du väl har identifierat dig i appen med stark autentisering visas arbetspensionskortet också utan inloggning. Du får lätt tillgång till det genast på appens startskärm via knappen Arbetspensionskort.
Kan jag använda arbetspensionskortet utomlands?
I mobilappen har du tillgång till arbetspensionskortet också utan nätanslutning och därmed kan du använda det också utomlands.
Arbetspensionskortet finns på svenska, finska och engelska.
Varför ser jag inget arbetspensionskort?
Om du nyss har beviljats ett arbetspensionskort, försök att logga in i appen med stark autentisering. Därefter visas arbetspensionskortet på startskärmen i punkten Arbetspensionskort.
Varför uppdateras inte mitt nya namn på arbetspensionskortet?
Logga in med stark autentisering: Då uppdateras dina namnuppgifter på arbetspensionskortet. Namnuppgifterna uppdateras i appen i den form som de har registrerats hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Tekniska rekommendationer för appen
Appen Pension och rehabilitering stöder alla enheter som stöds av Apples och Googles officiella appbutiker.
Huaweis appbutik stöds inte.
Användargränssnitt:
iOS
iPadOS
Android
Programversioner:
Den äldsta programversionen som officiellt stöds av Apple är iOS 15 (april 2025).
Den äldsta programversionen som officiellt stöds av Google är Android 13 (april 2025).
Kontrollera först att du har nätverksanslutning på telefonen. Nästa steg är att ta bort appen, installera den på nytt och försöka logga in igen.
Observera också att appen endast är tillgänglig för Kevas kunder. Du kan inte logga in i appen om du inte är Kevas pensionstagare eller rehabiliteringsklient eller arbetspensionsförsäkrad hos Keva.
Appen fungerar endast med de programversioner av iOS och Android som stöds av officiella appbutiker.
Var kan jag ändra min pinkod eller vad händer om jag inte kommer ihåg min pinkod?
Om du inte kommer ihåg din pinkod eller vill byta den, logga in med stark autentisering i appen och ställ in en ny pinkod.
Kan appen användas av fler än en användare på samma enhet?
Vi rekommenderar att appen endast används av en användare på enheten.
Min telefon har försvunnit eller jag misstänker missbruk, vad ska jag göra?
Vid inloggning i mobilappen behövs antingen stark autentisering eller en pinkod som du själv skapat. Utan dessa kan man inte logga in i appen även om enheten försvinner. Gör en anmälan till Keva om du misstänker missbruk: kontaktuppgifter
Hur uppdateras appen?
Du kan uppdatera appen i appbutiken. Appen uppmanar också användaren att göra en uppdatering, beroende på hur brådskande uppdateringen är.
Om uppdateringen är kritisk kommer appen inte att fungera förrän uppdateringen har gjorts. Användaren får en notifikation om det.