Pensionsbeslut – på lätt svenska

Du får ett pensionsbeslut från Keva när Keva har behandlat din pensionsansökan. 

Du får veta om pensionsbeslutet på något av följande sätt:

  • Du får e-post eller textmeddelande från Keva om du har beställt pappersfri tjänst i Kevas tjänst Min pension. Läs beslutet i tjänsten Min pension.
     
  • Du kan få veta om pensionsbeslutet också via Suomi.fi-tjänsten om du har tagit i bruk elektroniska meddelanden i Suomi.fi-tjänsten. Läs beslutet i tjänsten Min pension.
     
  • Du får pensionsbeslutet som ett brev med posten, om du inte har beställt pappersfri tjänst hos Keva eller elektroniska meddelanden i Suomi.fi-tjänsten.

Så här kan du läsa ditt pensionsbeslut i Kevas tjänst Min pension

Sä här kan du läsa ditt pensionsbeslut i Kevas tjänst Min pension:

  1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat. 
     
  2. Välj punkten Beslut.
     
  3. På sidan Beslut finns en lista där du ser alla beslut som du har fått från Keva. Om du har fått flera beslut syns det nyaste beslutet först i listan.
     
  4. Klicka på ”Visa tilläggsuppgifter”. Sedan ser du beslutet och bilagorna till beslutet. Läs beslutet och alla bilagor. Det finns viktig information i dem. 

  5. Om du vill skriva ut eller spara beslutet och bilagorna, öppna dem först genom att klicka på dem.

För att skydda din information skickar Keva inte beslutet som länk eller bilaga till dig. Om du får ett e-postmeddelande eller textmeddelande med en länk eller bilaga är det fråga om bedrägeri, alltså någon som försöker lura dig. Öppna inte länken eller bilagan.

Gör så här om du får ett positivt pensionsbeslut

Om Keva godkänner din pensionsansökan får du ett positivt pensionsbeslut från Keva. I beslutet ser du hur mycket pension du får och när pensionen börjar. 

Beställ ett skattekort för pension

Du behöver ett skattekort för pensionen. Beställ ett skattekort för pensionsinkomst i tjänsten MinSkatt genast när du har fått pensionsbeslutet.

Läs mer om att beställa skattekort på sidan Utbetalning av pension på lätt svenska.

När börjar pensionen betalas ut?

Efter att Keva har fattat beslut börjar Keva betala ut pension till dig.

Keva betalar pensionen på ditt bankkonto en gång i månaden.

Läs mer på sidan Utbetalning av pension på lätt svenska.

Gör så här om du får ett negativt pensionsbeslut

Om Keva inte beviljar dig pension får du avslag på din ansökan. 

Om du inte har ett arbete ska du anmäla dig som arbetssökande via Jobbmarknadens e-tjänst på adressen Personkunder - Jobbmarknaden. Efter det kan du söka arbetslöshetsförmån hos FPA eller arbetslöshetskassan.

Om du inte är nöjd med ett beslut som du har fått från Keva kan du söka ändring, alltså överklaga beslutet. I pensionsbeslutet finns en bilaga där det står hur du överklagar beslutet.

Överklaga pensionsbeslutet i Kevas tjänst Min pension. I tjänsten ser du den så kallade besvärstiden, alltså när du senast ska överklaga pensionsbeslutet.

  1. Logga in i tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska. Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.  
  2. Välj punkten "Ändringssökande". 
  3. Läs noggrant anvisningarna på sidan.

Om du inte har möjlighet att använda nättjänsten Min pension kan du skicka besvären till Keva per brev eller e-post. Adresser och anvisningar finns i bilagan Besvärsanvisning som du fick tillsammans med pensionsbeslutet.

Läs mer om ändringssökande på sidan Ändringssökande. Sidan är inte på lätt svenska.