Ändring av egna uppgifter
Ändringar av skatteprocenten
Läs om ändringar av skatteprocenten på sidan Beskattning av pensionen.
Adressändring
Vi får uppgift om din nya adress automatiskt från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om du gör en officiell adressändring på Postens webbplats (Posti.fi). Då behöver du inte meddela oss adressen separat.
Om du är permanent bosatt i utlandet ska du en gång per år anmäla dina adressuppgifter till Keva. Anmälan ska göras även om adressen inte har ändrats under året. Anmälan om bosättning för pensionstagare som bor utomlands
Namnändring
Om ditt för- eller efternamn ändras får vi uppgift om ditt nya namn automatiskt från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du behöver inte meddela det separat till oss.
Beställ samtidigt aviseringar om meddelanden, beslut och dokument som kommer in i tjänsten. På så sätt kan vi kontakta dig så fort som möjligt när du har fått ett beslut eller annan post till tjänsten.
Ändring av bankkonto
Du ändrar uppgifter om bankkontot enklast i tjänsten Min pension. Vi tar inte emot anmälningar om kontoändring per telefon eller e-post.
Om du vill att ändringen ska börja gälla före följande pensionsutbetalningsdag ska de nya uppgifterna vara hos Keva senast två veckor före följande pensionsutbetalningsdag. Ändringar som träder i kraft i januari ska du anmäla till Keva redan en månad före utbetalningsdagen.
Du kan meddela ditt nya kontonummer:
- elektroniskt i tjänsten Min pension
- per post: Skriv ut blanketten Ändring av bankkonto.pdf (30 kb) och skicka den ifylld till: Keva, 00087 KEVA.
- per post med ett fritt formulerat brev. Brevet ska innehålla ditt namn, din personbeteckning, det nya kontonumret, bankens namn och din underskrift. Om du vill att pensionen ska betalas på ett utländskt bankkonto uppge då det internationella IBAN-kontonumret och BIC-koden samt exakta uppgifter om bankens namn och adress samt eventuella andra betalningskontaktuppgifter. Skicka brevet till: Keva, 00087 KEVA.
- via din bank: Banken postar de ändrade uppgifterna till Keva genom fullmakt.
Se upp för eventuella bluffmeddelanden
Keva begär eller tar aldrig emot ändringar av kontonummer per telefon, e-post eller sms.
Ge aldrig dina bankkoder eller lösenord till någon annan, och lämna inga fullmakter eller kontouppgifter per sms eller e-post.