För media och intressenter
Ta kontakt - vi berättar gärna mer.
- Om du vill få Kevas meddelanden i din e-post, vänligen meddela dina kontaktuppgifter till Kevas information under adressen viestinta[snabel-a]keva.fi.
- Resultat- och årsrapporterna finns på sidan Resultatinformation.
- Kontaktuppgifter till förvaltningen och ledningen
- Kevas nyheter och artiklar finns på sidan Nyhetsrum
Kontaktuppgifter för media och intressenter
E-postadresserna har formen: fornamn.efternamn@keva.fi
Verkställande direktör Jaakko Kiander 050 583 8599
(Maria Dahlström 020 614 2206)
Arbetsgivarfunktionen och funktionen för arbetsförmåga
Vice verkställande direktör Tapani Hellstén 020 614 2204
(Maria Dahlström 020 614 2206)
Pensionsdirektör, enheten för beslut om arbetsförmåga Merja Paananen 020 614 2759
Pensions- och ICT-funktionen
Vice verkställande direktör Kimmo Mikander 020 614 2349
(Heidi Becklin 020 614 2417)
Kundtjänstdirektör Taina Uronen 020 614 2693
Pensionsdirektör, pensionstjänstenheten Eija Korhonen 020 614 2474
Chefsjurist, betalningstjänstenheten (oto) Jussi-Pekka Rantanen 020 614 2212
It-direktör Tommi Heinonen 020 614 2309
Funktionen för planering av ekonomi och finansiering
Ekonomi- och aktuariedirektör Piia Laaksonen 020 614 2371
(Virve Haapolahti 020 614 2433)
Ekonomichefi Olli Pasanen 020 614 2344
Statistikchef Katinka Lybäck 020 614 2727
Aktuariechef Roman Goebel 020 614 2543
Funktionen för personaltjänster
HR-direktör Mika Gylén 020 614 2317
Placeringsfunktionen
Placeringsdirektör Ari Huotari 020 614 2205
(Lia Holmström 020 614 2295)
Placeringsdirektörens ersättare, operativ direktör, placeringar Maaria Eriksson 020 614 2644
Direktör, placeringsstrategi Tommi Moilanen 020 614 2574
Biträdande direktör, ansvarsfulla placeringar Kirsi Keskitalo 020 614 2082
Direktör, direkta ränteplaceringar, valuta och derivat Fredrik Forssell 020 614 2703
Direktör, aktieplaceringar Jussi Karhunen 020 614 2701
Direktör, externa ränteplaceringar Erika Tikka 020 614 2705
Direktör, alternativa placeringar Markus Pauli 020 614 2473
Direktör, fastighetsplaceringar, Carl-Henrik Roselius 050 041 7997
Förvaltning
Förvaltningsdirektör Markus Mankin 020 614 2706
Kommunikation
Kommunikationsdirektör Reija Hyvärinen 020 614 2702
Kommunikationsspecialist Maarit Hirvensalo 020 614 2325
Ledande intressentexpert Ismo Kainulainen 020 614 2057
Chefsekonom Joonas Rahkola 020 614 2326
Begäran om dokument
Keva är en självständig offentligrättslig inrättning som avses i 4 § 1 mom. 5 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) och denna lag tillämpas på dess verksamhet.
Kevas dokument är offentliga om inte något annat bestäms i offentlighetslagen eller någon annan lag. Var och en har rätt att få information om ett offentligt dokument.
Dokumenten begärs per post från Keva, Diariet, 00087 KEVA, per e-post kirjaamo[snabel-a]keva.fi eller från dokumentförvaltningsteamet per telefon 020 614 21.
Svarstiden på begäran om dokument är vanligtvis två veckor, och en månad om det begärda materialet är omfattande.
Avgifter
För dokumenten tas följande avgifter ut enligt grunderna i 34 § i offentlighetslagen:
Uppgifter som lämnas muntligen, per e-post eller som läses på Keva
- Sedvanlig begäran om dokument
- För en sedvanlig begäran om dokument tas ingen avgift ut.
- Begäran om dokument som kräver särskilda åtgärder
- För att ta fram information eller kontrollera eller avlägsna sekretessbelagda delar tas en avgift på 50 euro ut för varje påbörjad timme.
Kopior och utskrifter
- Sedvanlig begäran om dokument
- Avgift för kopia: 1 €/storlek A4 och 2 €/storlek A3
- Minimiavgift: 10 € per fakturering
- Begäran om dokument som kräver särskilda åtgärder
- Avgift för kopia: 1 €/storlek A4 och 2 €/storlek A3
- För att ta fram information eller kontrollera eller avlägsna sekretessbelagda delar tas därtill en avgift på 50 euro ut för varje påbörjad timme.
Moms tillkommer.
Avgifterna tillämpas inte på de pensionsdokument som hänför sig till handläggningen av de försäkrades pensionsskydd.
Definitioner av begäran om dokument
Med en sedvanlig begäran om dokument avses utlämnande av ett dokument som är offentligt i sin helhet eller från vilket de sekretessbelagda delarna lätt kan avlägsnas. Dokumentet måste kunna individualiseras och hittas i Kevas dokumentregister med hjälp av registrets dokumentklassificering eller dokumentets signum eller med hjälp av sökfunktionerna för ett register som förs elektroniskt.
Med begäran om dokument som kräver särskilda åtgärder avses en begäran om ett dokument som inte kan tas fram på ovannämnda sedvanliga sätt. En begäran anses också kräva särskilda åtgärder om det kräver mer arbete än normalt att kontrollera eller avlägsna sekretessbelagda delar från dokumentet eller om begäran är exceptionellt omfattande. Som särskilda åtgärder räknas också eventuella särskilda sök-, urvals-, kombinerings- och utskriftsfunktioner som används vid den automatiska databehandlingen då dokumentet ska tas fram.
Avgifter för begäran om dokument
Materialet lämnas ut mot betald faktura.
Kunden kontaktas innan de begärda dokumenten tas fram om en avgift kommer att tas ut för att ta fram uppgifterna eller kontrollera eller avlägsna sekretessbelagda delar.
Avgiften tas ut även om det sökta dokumentet inte kan hittas.
Prenumerera på meddelandet till beslutsfattare
Kevas meddelande till beslutsfattare sammanfattar aktuellt material om olika publikationer, undersökningar och statistiker.
Meddelandet till beslutsfattare är avsett för alla samhälleliga påverkare som i sitt arbete behöver information som gäller arbetslivet i den offentliga sektorn och pensioner.
Du kan prenumerera på det senaste meddelandet direkt till din e-post
Keva publicerar meddelanden till beslutsfattarna 4–8 gånger per år. Meddelandet skickas direkt till prenumeranternas e-post efter att Keva gett ut olika publikationer.
Prenumerera på meddelandet till beslutsfattare
Information om intressenternas dataskydd. Keva skickar meddelandet till beslutsfattare till den e-postadress som du har angett baserat på ditt samtycke. De personuppgifter du lämnar kommer inte att användas för något annat ändamål och de lämnas inte ut. Ytterligare information om behandlingen av personuppgifter: Dataskydd
Varför annonserar Keva?
Förtroendet för pensionssystemet måste förtjänas. För att skapa förtroende måste det finnas tillräcklig kunskap om och förståelse av hur pensionssystemet fungerar.
Enligt undersökningar har allmänheten och till och med Kevas egna privatkunder begränsade kunskaper om Keva och pensionssystemet för den offentliga sektorn. Ju yngre åldersklasser det är fråga om, desto mindre är kunskaperna om pensionssystemet.
Synlighet och förtroende hjälper också till att bekämpa felaktig information, falska nyheter och felaktiga uppfattningar.
Det är en del av pensionsanstaltens ansvarsfulla verksamhet att förbättra förtroendet och synligheten och att dela korrekt, aktuell och tillförlitlig information om verksamheten och pensionssystemet. Detta kräver långsiktig och regelbunden kommunikation i olika kanaler och i olika former, inklusive marknadsföringskommunikation.
Våra kunder förväntar sig och kräver också av oss aktiv kommunikation om sitt eget pensionsskydd, Kevas tjänster och möjligheter för uträttande av ärenden.
Vem annonserar Keva till?
Förutom våra egna kunder är till exempel politiska beslutsfattare och andra intressenter som påverkar arbetslivet viktiga målgrupper för oss.
För att effektivt nå alla våra målgrupper annonserar vi i olika kanaler som en del av vår kommunikation. I marknadsföringskommunikation utnyttjar vi i synnerhet kostnadseffektiv digital annonsering. Det är också ofta det säkraste sättet att nå önskad målgrupp, med hänsyn till förändringen i mediefältet. Vi kommunicerar även utanför nätet.
Vad annonserar Keva?
Genom annonserna strävar vi efter att vägleda våra kunder i e-kommunikation, hjälpa dem att använda Kevas tjänster och svara på frågor som rör det egna pensionsskyddet.
Annonsering används också för att marknadsföra Kevas hyresbostäder och lokaler.
Dessutom används annonsering för att stärka förtroendet och synligheten. I sådana fall kan annonsen till exempel handla om pensionssystemets hållbarhet, förändringar i arbetslivet och yrkeskarriärerna eller något annat tema som påverkar pensionerna för nuvarande och kommande generationer.