Säkert uträttande av ärenden i Kevas nättjänster samt riktlinjer för bedrägerisituationer
Så här uträttar du dina ärenden säkert i Kevas nättjänster
Logga in i Kevas tjänster endast på Kevas webbplats (https://www.keva.fi/sv) eller skriv tjänstens adress i webbläsarens adressfält. Till exempel adressen till tjänsten Min pension är: https://www.keva.fi/sv/pensionsuppgifter/. Ett säkert sätt är också att lägga adressen till webbläsarens bokmärken.
Logga inte in i Kevas tjänster direkt från sökmotorresultaten, till exempel Google eller Bing.
E-tjänster och meddelanden med stark autentisering
Du måste identifiera dig genom Suomi.fi-identifiering när du använder Kevas nättjänster.
När du loggar in i Kevas nättjänst, styrs du först till Suomi.fi-identifieringen, där du väljer identifieringssättet för stark autentisering (nätbankskoder eller mobilcertifikat).
Kom ihåg att logga ut när du slutar använda tjänsten.
Skicka aldrig dina personliga uppgifter per e-post eller sms, och skriv dem inte i chattbotten.
Du kan skicka meddelanden till oss i den skyddade tjänsten Min pension och i webbtjänsten för arbetsgivare. Vanlig e-post är inte en säker kanal för detta.
Vad göra om du blir föremål för bedrägeriförsök eller bedrägeri
Om du får ett oväntat meddelande till din e-post eller mobil som ber dig logga in eller om du hamnar på en suspekt webbsida, gör så här:
- Svara inte på meddelandet och ge inte heller några personliga uppgifter
- Klicka inte på länkar, bilagor eller QR-kod som finns i meddelandet
- Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer, kontakta genast din bank och gör sedan en brottsanmälan till polisen.
Nyttiga länkar: