Säkert uträttande av ärenden i Kevas nättjänster samt riktlinjer för bedrägerisituationer

Så här uträttar du dina ärenden säkert i Kevas nättjänster

Logga in i Kevas tjänster endast på Kevas webbplats (https://www.keva.fi/sv) eller skriv tjänstens adress i webbläsarens adressfält. Till exempel adressen till tjänsten Min pension är: https://www.keva.fi/sv/pensionsuppgifter/. Ett säkert sätt är också att lägga adressen till webbläsarens bokmärken.

Logga inte in i Kevas tjänster direkt från sökmotorresultaten, till exempel Google eller Bing.

E-tjänster och meddelanden med stark autentisering

Du måste identifiera dig genom Suomi.fi-identifiering när du använder Kevas nättjänster.

När du loggar in i Kevas nättjänst, styrs du först till Suomi.fi-identifieringen, där du väljer identifieringssättet för stark autentisering (nätbankskoder eller mobilcertifikat).

Kom ihåg att logga ut när du slutar använda tjänsten.

Skicka aldrig dina personliga uppgifter per e-post eller textmeddelande. Skriv inte heller dem inte i chatbotten.

Du kan skicka meddelanden till oss i den skyddade tjänsten Min pension och i webbtjänsten för arbetsgivare. Vanlig e-post är inte en säker kanal för detta.

Gör så här om du misstänker bedrägeri eller har blivit lurad

  1. Öppna inte misstänkta länkar eller bilagor
  2. Kontakta din bank eller kortutgivare omedelbart omdu har gett uppgifterna om ditt betalkort
    • du har gett dina nätbankskoder
    • du har gjort en betalning baserad på bedrägeri
    • en brottsling har fått tillgång till din nätbank.

  3. Gör en brottsanmälan till polisen
    • Du kan göra en brottsanmälan till polisen på nätet på adressen Gör brottsanmälan eller genom att besöka en polisstation.

  4. Om dina uppgifter kan ha läckt ut 
    • Följ Suomi.fi-anvisningarna nedan om du har blivit utsatt för ett dataläckage.

Nyttiga länkar

Bedrägeribrott - Poliisi.fi

Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut - Suomi.fi