Säkert uträttande av ärenden i Kevas nättjänster samt riktlinjer för bedrägerisituationer
Det förekommer numera bluffmeddelanden som gäller pensionsärenden och som skickas i Kevas namn per textmeddelande och e-post. Brottslingarna skickar meddelanden för att få tag på människors bankkoder eller betalkortsuppgifter.
Till exempel i bluffmeddelanden som gäller pensioner nämns ofta problem med utbetalningen av pensionen.
Avsändarens adress eller namn kan se tillförlitliga ut. Bluffmeddelandena uppmanar ofta att klicka på en länk som innehåller någon modifierad version av till exempel ordet keva eller pension.
Klicka inte på länkar i sådana meddelanden. Om du har klickat på en länk, logga absolut inte vidare med dina bankkoder.
Så här uträttar du ärenden säkert med Keva
Keva ber aldrig sina kunder att logga in i sina tjänster via en delad länk i ett meddelande.
Logga in i Kevas tjänst Min pension endast från Kevas webbplats (https://www.keva.fi/sv) eller skriv tjänstens adress själv i webbläsarens adressfält. Adressen till tjänsten Min pension är https://www.keva.fi/sv/minpension/. Ett säkert sätt är också att lägga till adressen i webbläsarens favoriter.
Kevas app Pension och rehabilitering är alltid säker när du själv har installerat den från appbutiken på din telefon eller surfplatta. Anvisningar för hur du installerar appen finns på sidan Appen Pension och rehabilitering.
Logga inte in i Kevas tjänster direkt från sökresultaten, till exempel Google eller Bing.
E-tjänsten Min pension och säker sändning av meddelanden
Adressen till Kevas tjänst Min pension är https://www.keva.fi/sv/minpension/.
När du loggar in i Kevas nättjänst styrs du först till Suomi.fi-identifiering. Där väljer du en stark elektronisk autentiseringsmetod (bankkoder eller mobilcertifikat).
Kom ihåg att logga ut när du slutar använda tjänsten.
Du kan skicka meddelanden till oss i den skyddade tjänsten Min pension och webbtjänsten för arbetsgivare. Traditionell e-post är inte en säker kanal för detta.
Skicka aldrig dina personuppgifter via e-post eller textmeddelande. Skriv inte heller in dem i Kevas chatbot.
Information och begäran av respons från Keva
Keva skickar tidvis information om till exempel beslut till sina kunder per e-post. Meddelandena skickas från en adress som det inte går att svara på. Det finns inga länkar i meddelandena.
Keva skickar också textmeddelanden där kunden uppmanas att läsa ett nytt meddelande i tjänsten Min pension.
För att kolla meddelandets äkthet, uppmärksamma följande:
- Meddelandet är ett envägsmeddelande och det går inte att svara på det.
- Meddelandet innehåller inga förfrågningar om personbeteckning, bankkoder eller andra inloggningsuppgifter.
- Innehållet i meddelandet gäller ofta ett aktuellt beslut eller en tjänst som du har fått av Keva.
- Keva skickar aldrig länkar till direkt identifiering eller inloggning i sina meddelanden.
Om du är osäker på meddelandets äkthet kan du kontrollera saken med Kevas kundtjänst.
Keva ber då och då om respons på sina tjänster via textmeddelande. Det finns en länk i dessa meddelanden, men att ge respons kräver inte någon form av inloggning eller identifiering. Dessutom skickar Keva länkar till pensionswebbinarier via e-post när du själv har anmält dig till webbinariet på Kevas webbplats. Deltagande i pensionswebbinarier kräver ingen inloggning.
Gör så här om du misstänker bedrägeri eller har blivit lurad
- Öppna inte misstänkta länkar eller bilagor
- Klicka inte på länkar eller bilagor som finns i meddelandet.
- Ta bort meddelandet. Innan du tar bort meddelandet kan du ta en skärmdump av det. Meddela Cybersäkerhetscentret vid Transport- och kommunikationsverket Traficom om saken på sidan Anmäl en informationssäkerhetsincident, Cybersäkerhetscentret
- Kontakta din bank eller kortutgivare omedelbart om
- du har gett uppgifterna om ditt betalkort
- du har gett dina nätbankskoder
- du har gjort en betalning baserad på bedrägeri
- en brottsling har fått tillgång till din nätbank.
- Gör en brottsanmälan till polisen
- Du kan göra en brottsanmälan till polisen på nätet på adressen Gör brottsanmälan eller genom att besöka en polisstation.
- Du kan göra en brottsanmälan till polisen på nätet på adressen Gör brottsanmälan eller genom att besöka en polisstation.
- Om dina uppgifter kan ha läckt ut
- Följ Suomi.fi-anvisningarna nedan om du har blivit utsatt för ett dataläckage.
Nyttiga länkar
Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut - Suomi.fi