Kanalen för uppladdning av uppgifter om avbrott till Kevas tjänst Nyckeluppgifter och Prognos för risk för arbetsoförmåga ändras. I fortsättningen laddar välfärdsområdesarbetsgivarna och de kommunala arbetsgivarna upp uppgifterna till Keva via webbsidan Uppladdning av uppgifter i webbtjänsten för arbetsgivare.
Tidigare kanaler för uppladdning av avbrottsuppgifter (uppladdningen i tjänsten Nyckeluppgifter och skyddad e-post) kan inte längre användas.
Med avbrottsuppgifter avses frånvaro på grund av nedsatt arbetsförmåga (sjukfrånvaro, olycksfall på arbetsplatsen och arbetsresa, frånvaro enligt lagen om smittsamma sjukdomar och partiell sjukfrånvaro som stöds av FPA).
För vilka ändamål använder Keva de uppgifter om avbrott som arbetsgivaren laddar upp?
De avbrottsuppgifter som arbetsgivarna laddar upp utnyttjas inom ramen för lagen om Keva i forsknings- och rapporteringstjänster, såsom tjänsten Nyckeluppgifter och Prognos för risk för arbetsoförmåga, för att minska risken för arbetsoförmåga.
För att arbetsgivarna inte ska behöva ladda upp uppgifter separat till alla ändamål har Keva skapat webbsidan Uppladdning av uppgifter som arbetsgivarna kan använda.
Tidtabell för uppladdning av uppgifter
Kevas webbsida Uppladdning av uppgifter öppnas i början av 2026. Tidtabellen för uppladdning av uppgifter är följande. Märk att uppgifterna bara behöver laddas upp en gång, oavsett om ni endast använder tjänsten Nyckeluppgifter eller Prognos för risk för arbetsoförmåga eller båda.
- Uppgifter för tjänsten Nyckeluppgifter laddas upp fr.o.m. 1.2.2026
- Uppgifter om avbrott och kostnader för 2025 laddas upp till tjänsten Nyckeluppgifter.
- Uppgifter för prognosen för risk för arbetsoförmåga laddas upp 1.2–31.3.2026.
- Obs! Prognosen för risk för arbetsoförmåga är i regel endast tillgänglig för kommunala organisationer och välfärdsområden med fler än 1 000 arbetstagare.
- För prognosen för risk för arbetsoförmåga behövs alltid uppgifter om avbrott från de två föregående åren.
- Om arbetsgivaren redan har laddat upp uppgifterna om avbrott till prognosen för risk för arbetsoförmåga för år 2024, ska i början av 2026 endast avbrottsuppgifter för år 2025 laddas upp.
|
|
Uppgifter som laddas upp |
När ska uppgifterna laddas upp |
|
Nyckeluppgifter |
uppgifter om avbrott och kostnader för 2025 |
fr.o.m. 1.2.2026 |
|
Prognos för risk för arbetsoförmåga |
uppgifter om avbrott för 2024–2025
(om du har laddat upp avbrottsuppgifterna för 2024 till prognosen för risk för arbetsoförmåga redan år 2025, ska du bara ladda upp avbrottsuppgifterna för 2025) |
1.2–31.3.2026 |
Så här börjar du använda Uppladdning av uppgifter
Arbetsgivaren använder webbsidan Uppladdning av uppgifter genom att logga in i webbtjänsten för arbetsgivare.
- För att kunna använda Uppladdning av uppgifter krävs Suomi.fi-fullmakten Förvaltning av statistikuppgifter om arbetsoförmåga.
- Vi rekommenderar att du ansöker om fullmakt redan nu. Anvisningar om hur du ansöker om fullmakter finns på vår webbplats.
- Fram till 30.4.2026 fungerar uppladdningen också med de nuvarande Suomi.fi-fullmakterna för tjänsten Nyckeluppgifter: Registrering i pensionsförsäkrarens tjänster och Användning av statistik om arbetsoförmåga.
- Logga in i webbtjänsten för arbetsgivare på adressen keva.fi.
- Välj sidan för Uppladdning av uppgifter i verktygsmenyn.
- Webbsidans funktioner och användargränssnitt liknar den nuvarande sidan för uppladdning av uppgifter i tjänsten Nyckeluppgifter. I praktiken laddas uppgifterna upp i stort sett på samma sätt som tidigare.
Frågor om Uppladdning av uppgifter?
Om du har frågor om att ta i bruk uppladdningen av uppgifter, kontakta arbetsgivarrådgivningen i avsnittet Meddelanden i webbtjänsten för arbetsgivare med ämnet ”Uppladdning av uppgifter” eller per e-post kevapalvelu@keva.fi.