Arbetspensioner i olika livssituationer på lätt svenska
Man kan få arbetspension i många olika livssituationer. Det finns därför olika arbetspensioner. De har också olika namn, till exempel ålderspension och invalidpension.
Läs mer om olika arbetspensioner här nedanför.
Vilka arbetspensioner kan man få baserat på åldern?
När du är tillräckligt gammal kan du få ålderspension eller partiell förtida ålderspension.
- Du kan gå i ålderspension när du uppnår din lägsta pensionsålder.
Läs mer på sidan Ålderspension på lätt svenska. - Du kan börja lyfta partiell förtida ålderspension redan tidigare än ålderspension, alltså när du är 61 eller 62 år gammal.
Läs mer på sidan Partiell förtida ålderspension på lätt svenska.
Vilka arbetspensioner kan man få om man inte kan arbeta?
Om du är arbetsoförmögen, alltså om du inte kan arbeta, kan du få invalidpension, delinvalidpension eller arbetslivspension. Invalidpension kallas ibland sjukpension. Det betyder samma sak.
- Yrkesinriktad rehabilitering kan hjälpa dig om du har svårt att arbeta på grund av en sjukdom eller skada. Målet med yrkesinriktad rehabilitering är att hitta ett arbete som passar ditt hälsotillstånd bättre.
Läs mer på sidan Yrkesinriktad rehabilitering på lätt svenska. - Du kan få delinvalidpension om du har en långvarig sjukdom eller en skada som gör att du inte kan arbeta heltid.
Läs mer på sidan Delinvalidpension på lätt svenska. - Du kan få invalidpension om du har en sjukdom eller en skada som varar i över ett år och som gör att du inte kan arbeta.
Läs mer på sidan Invalidpension på lätt svenska. - Du kan få arbetslivspension om din arbetsförmåga är nedsatt för gott. Dessutom måste du ha en lång yrkeskarriär i ett heltidsarbete.
Läs mer på sidan Arbetslivspension på lätt svenska.
Vilka arbetspensioner kan man få om en nära anhörig dör?
Du kan få familjepension om din nära anhöriga, alltså din make eller din förälder dör. Din make är den person som du är gift med.
- Efterlevandepension och barnpension är familjepensioner. När en person dör kan personens make få efterlevandepension. Om den person som dött har barn under 20 år kan barnen få barnpension.
Läs mer på sidan Familjepension, alltså efterlevandepension och barnpension på lätt svenska.
Vilka arbetspensioner kan man få i olika livssituationer?
I tabellen nedan ser du vilka arbetspensioner man kan få i olika livssituationer.
|
När du når din pensionsålder |
Om din arbetsförmåga blir nedsatt |
Om din anhöriga dör |
|
Partiell förtida ålderspension |
Yrkesinriktad rehabilitering |
Familjepension, alltså efterlevandepension och barnpension |
|
Ålderspension |
Delinvalidpension |
|
|
Invalidpension |
||
|
Arbetslivspension |
Vem betalar ut arbetspensionerna?
Arbetspensionsanstalterna sköter ärenden som gäller arbetspensioner. Arbetspensionsanstalterna betalar också ut arbetspensionerna.
Keva har hand om din arbetspension och betalar ut den om du har arbetat i den offentliga sektorn. Det betyder att du har arbetat i en kommun, ett välfärdsområde, staten, kyrkan, FPA eller Finlands Bank.
Läs mer på sidor Pensionsansökan på lätt svenska och Pensionsbeslut på lätt svenska.
FPA betalar ut folkpension och garantipension
Om du inte får arbetspension eller om arbetspensionen är liten, betalar FPA folkpension till dig.
FPA kan också betala garantipension om dina andra pensioner är mycket små eller om du inte får någon annan pension.
Läs mer på lätt svenska på FPA:s webbplats:
Information om folkpension Hurdan pension kan du få? | Lättläst | FPA
Information om garantipension Garantipension | Lättläst | FPA
Mer information
Ring Kevas kundtjänst om du behöver mer information.
Kontaktuppgifter till Kevas kundtjänst. Sidan är inte på lätt svenska.
I Kevas nättjänst Min pension kan du sköta alla dina pensionsärenden.
Tjänsten Min pension. Tjänsten är inte på lätt svenska.
Logga in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.