Arbetshälsochef Kati Koppinen och arbetarskyddschef Mikko Simonen från Siun sote, dvs. samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Norra Karelen, berättar att coronaviruset skapade nya problem för HR- och arbetsmiljöledningen, men det förde också med sig en hel del positiva saker. Under våren har bland annat ledningssystemet fungerat bättre än tidigare och samarbetet har blivit tätare i hela organisationen.
Både Simonen och Koppinen upplever att organisationen har återfunnit det goda ledarskapet. Undantagssituationen har tvingat organisationen att koncentrera sig på det väsentliga och klargöra de egna målen och enheternas mål.
– Hela våren förberedde vi oss på coronaviruset och i det hänseendet var målet klart. Det har hjälpt oss att satsa på rätt slags åtgärder, säger Koppinen och Simonen.
Vi har haft mod att se på läget som det är
Problemen med arbetsförmågan har åtgärdats genom att man på förhand har bedömt eventuella risker med arbetsförmågan, man har snabbt ingripit i observerade problem och vidtagit korrigerande åtgärder.
Fokusområdet i den proaktiva verksamheten har varit att kartlägga eventuella problem och risker. I Siun sote har en konkret mall tagits fram för detta ändamål: enligt den fastställs såväl chefernas, personalens som företagshälsovårdens roller och uppgifter.
Syftet med de åtgärder som hänför sig till risken för smitta är att skydda personalen för riskerna och upptäcka dem i tid. Under våren har man i organisationen bland annat infört nya anvisningar för distansarbete, en plan för användning av gemensamma lokaler och skyddsutrustning samt verksamhetsmodeller för anmälan av eventuell smitta.
– Arbetarskyddsfullmäktigena har varit på fältet för att ge råd och handledning och för att observera läget. Över 150 arbetsplatser har redan besökts, säger Simonen.
Organisationens sakkunskap gynnar alla proffs inom social- och hälsovården
De korrigerande åtgärderna fokuserar på hantering av belastningen och förtydligande av modellen för efterstöd. Siun sote utnyttjar modeller för företagshälsovårdssamarbete och har en stödgrupp för närmaste chefer. Dessutom tillhandahålls stöd och anvisningar för allmänt välbefinnande, återhämtning och sömn.
Svåra känslor kan också behandlas i ett öppet etiskt forum. I fråga om debriefingverksamheten har man kartlagt sakkunniga på krisarbete i den egna organisationen.
– I Siun sote har vi väldigt mycket egen sakkunskap som nu gagnar alla proffs inom social- och hälsovården, berättar Koppinen.
Utöver gott ledarskap har samarbetet accentuerats vid uppgörandet av modellerna för och implementeringen av alla stödåtgärder.
– Då vi samarbetar med arbetsgivaren, arbetstagaren och företagshälsovården kan vi på riktigt ta tag i orsakerna för sjukdomen och göra nödvändiga arbetsarrangemang i stället för att bara behandla symtomen, belyser Simonen betydelsen av samarbete. Enligt Koppinen har samarbetet resulterat i flera lyckade lösningar bland annat inom arbetarskyddet.
– Vi har både sakkunskap och kompetent personal. När vi tacklar problemen tillsammans lyckas vi säkert.