Uppgifterna om pensionsutbetalning i nättjänsten Min pension är inte tillgängliga 16–17.11. Vi beklagar olägenheten.
Tjänsten Min pension
Du har tillgång till tjänsten Min pension om du senast har arbetat i den offentliga sektorn eller får pension från Keva. Du har tillgång till tjänsten varje dag. Tjänsten har en timmes paus tidigt på morgonen kl. 03.00–04.00.
Sköt dina pensionsärenden flexibelt i vår tjänst
I nättjänsten Min pension sköter du alla dina pensionsärenden
Före pensionstiden:
- Kolla ditt pensionsutdrag och hur mycket pension du har tjänat in.
- Beräkna ditt pensionsbelopp med kalkylatorerna på grundval av dina egna uppgifter.
- Sök pension eller yrkesinriktad rehabilitering – du får beslutet snabbare när du skickar ansökan elektroniskt.
- Du kan följa med hur din ansökan fortskrider.
Under pension och rehabilitering:
- Titta på betalningsuppgifter om din pension eller förmån, såsom pensionens eller förmånens brutto- och nettobelopp, skatteprocenten och kontonumret.
- Höj din skatteprocent, ändra kontonummer eller beställ ett intyg om pensionens belopp.
För alla:
- Beställ pappersfri tjänst och elektroniska aviseringar: du sparar naturen och får dina dokument snabbare. Du får också uppgift till din e-post eller telefon alltid när vi har nya pensionsdokument till dig.
- Ställ frågor till våra experter via en säker förbindelse.
Anvisningar
Hur identifierar jag mig i tjänsten Min pension?
Anvisning för identifiering i tjänsten Min pension.pdf (223 kb)
Med pensionskalkylatorerna kan du beräkna beloppet av ålderspension, partiell förtida ålderspension, invalidpension och rehabiliteringspenning. Dessutom kan du beräkna hur arbete vid sidan av pensionen påverkar ålderspensionen. Läs på förhand i vår anvisning hur kalkylatorerna används.
Anvisningar för pensionskalkylatorerna i tjänsten Min pension.pdf (2193 kb)
Ta del av pensionstagarens tjänster och de tydliga anvisningarna.
Pensionstagarens anvisningar för tjänsten Min pension.pdf (3208 kb)Användning av tjänsten samt informationssäkerhet
Inloggning: Med personliga nätbankskoder, ett chipförsett personkort utfärdat av polisen eller mobiltelefonens mobil-id. Om inställningarna i ett informationssäkerhetsprogram hindrar dig från att logga in i tjänsten Min pension, får du ytterligare information av din leverantör av informationssäkerhetsprogrammet.
Utloggning: Då du använder tjänster som kräver identifiering ska du logga ut genom att klicka på knappen Logga ut. Då blir förbindelsen till dina uppgifter inte öppen och utomstående får inte tillgång till tjänsten. Det lönar sig också att rensa öppnade och nedladdade filer samt webbläsarens cacheminne och sidhistorik efter utloggning.
Sändning av bilagor: Om du skickar bilagor i tjänsten Min pension kan bilagorna vara skannade dokument eller foton. Filformatet kan vara pdf, jpg, jpeg eller png. Maximistorleken på en fil är 10 MB. Skydda inte bilagorna med lösenord.
Undertecknande av ansökningar: Den elektroniska pensionsansökan behöver inte undertecknas för hand: identifiering i tjänsten motsvarar underskrift.
Vi informerar dig om beslut eller nya pensionsdokument på följande sätt:
- Per e-post eller sms, om du har beställt pappersfri tjänst i Kevas tjänst Min pension. Du kan läsa själva dokumentet i tjänsten Min pension. Keva skickar inte beslutet som bilaga eller länk till dig.
ELLER
- Via Suomi.fi-tjänsten om du har tagit i bruk elektroniska meddelanden i Suomi.fi-tjänsten men inte har beställt pappersfri tjänst i tjänsten Min pension. Du kan läsa själva beslutet i Kevas tjänst Min pension. Suomi.fi skickar inga bilagor eller länkar till dig.
ELLER
- Per papperspost, om du inte har beställt pappersfri tjänst från Keva eller elektroniska meddelanden från Suomi.fi. Dokumentet postas hem till dig och du kan också läsa det i tjänsten Min pension.
Informationssäkerhet: Keva ber dig aldrig lämna personuppgifter eller betalningsuppgifter, nätbankskoder eller andra lösenord per telefon, sms eller e-post. Av informationssäkerhetsskäl finns det inga länkar i de meddelanden som Keva skickar till dig.
Vad är det säkraste sättet att skicka frågor och uppgifter till Kevas experter?
Meddelandetjänsten i tjänsten Min pension är ett säkert sätt att genom stark elektronisk autentisering skicka in uppgifter och frågor till Kevas experter. Du kan skicka även bilagor i meddelandetjänsten. Om du är pensionerad eller redan har skickat in din pensionsansökan är det bästa sättet att skicka ett dokument att göra det i avsnittet Skicka dokument i tjänsten Min pension. Keva skickar aldrig personliga pensionsuppgifter, personbeteckningar eller övriga uppgifter som omfattas av dataskydd med vanlig e-post. Använd gärna endast säkra sätt att utbyta information.
Hur kan jag spara dokument från tjänsten Min pension på min egen enhet?
Om du vill spara ett dokument på din egen enhet måste du ladda ned dokumentet. Öppna dokumentet först i tjänsten Min pension och ladda ned det sedan genom att klicka på knappen Ladda ned i menyn i den övre balken. I anslutning till nedladdningen öppnas dokumentet upp på skärmen. Efter att du laddat ned dokumentet hittar du det bland de nedladdade filerna på din enhet och kan därefter spara det på önskat ställe.
Hur vet jag om Keva är min pensionsanstalt?
Du har tillgång till Kevas tjänst Min pension om du senast har arbetat i den offentliga sektorn eller får pension från Keva. Om en annan pensionsanstalt eller ett pensionsbolag sköter dina pensionsärenden uppges detta då du loggar in i tjänsten Min pension. I så fall får du pensionsutdraget och uppgiften om det uppskattade pensionsbeloppet från en annan pensionsanstalt.
Får jag uträtta ärenden för någon annan i tjänsten Min pension och vilka krav finns för det?
För tillfället har endast en befullmäktigad eller en person som utsetts till intressebevakare rätt att få uppgifter om en anhörigs pension eller ändra till exempel pensionstagarens kontouppgifter. Närmare uppgifter om att uträtta ärenden för någon annan hittar du på sidan: Intressebevakning och skötsel av ärenden för någon annan.
Tekniska rekommendationer för användning av tjänsten
Problem orsakade av informationssäkerhetsprogram
Om du har installerat ett informationssäkerhetsprogram på din dator, surfplatta eller mobiltelefon, kan programmets inställningar i vissa fall hindra dig från att logga in i vår tjänst eller att förflytta dig från en sida till en annan. Om du har problem som beror på informationssäkerhetsprogram, be om råd där du skaffade programmet.
Rekommenderade webbläsare
Håll ditt operativsystem (till exempel Microsoft Windows, MAC OS, Android eller iOS) uppdaterat genom regelbundna uppdateringar. På samma gång uppdateras webbläsarprogrammet i din enhet (din dator, surfplatta eller mobiltelefon), och vår tjänst fungerar bättre. Vi rekommenderar att du använder den nyaste versionen av följande webbläsare: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome eller Apple Safari. Om du har problem med att använda vår tjänst, om du till exempel inte kan öppna ett dokument, se först till att du har uppdaterat webbläsaren.
Identifiering
För att kunna använda tjänsten krävs att man identifierar sig med personliga nätbankskoder, av polisen beviljat chipförsett personkort eller med mobiltelefonens mobilcertifikat. Följande banker är med: Andelsbanken, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Aktia/Sb/Pop, Ålandsbanken, Tapiola och S-banken.
Mer information om användningen av chipförsedda personkort får du av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, medan varje bank lämnar information om användningen av bankkoder i sin egen tjänst.
Keva begär aldrig nätbankskoder eller andra lösenord av dig per post, e-post eller telefon. Dessa uppgifter behöver du endast då du själv identifierar dig i tjänsten Min pension.
Utloggning
När du loggar ut ur en tjänst som kräver identifiering ska du gå via knappen Logga ut för att inte förbindelsen till dina uppgifter ska bli öppen och för att inte utomstående ska kunna använda tjänsten.
Det lönar sig också att rensa öppnade och nedladdade filer samt webbläsarens cacheminne och sidhistorik efter utloggning. På så sätt blir inte dina uppgifter tillgängliga för utomstående. Det är särskilt viktigt att tömma cacheminnet och sidhistoriken om du använder en dator som är i samanvändning (t.ex. datorerna på bibliotek och läroanstalter).
Aviseringar om nya meddelanden i tjänsten
I tjänsten Min pension kan du beställa ett sms och/eller ett e-postmeddelande om att du har fått ett nytt dokument till tjänsten. Av informationssäkerhetsskäl finns det aldrig länkar i de meddelanden som Keva skickar till dig.
Vad göra om tjänsten Min pension inte fungerar?
Om tjänsten Min pension inte verkar fungera och tjänsten inte har någon allmän störning lönar det sig först att prova tjänsten i en annan webbläsare (Chrome, Firefox, Edge, Safari) eller helt och hållet på en annan enhet om du har en sådan.
Om du har problem med att foga bilagor till din ansökan lönar det sig att prova om du lyckas åtgärda problemet genom att stänga din halvfärdiga ansökan eller till och med logga ut ur tjänsten Min pension. Därefter kan du logga in i tjänsten på nytt och fortsätta att fylla i din halvfärdiga ansökan och försöka att foga bilagorna till din ansökan på nytt.