Blogi 30.5.2017 Eija Korhonen

Mitähän tuo tarkoittaa?

Digitalisaatio Eläkkeet Palvelut
Digitalisaatio Eläkkeet Palvelut

Jokainen meistä on joskus eläissään täyttänyt jonkun hakemuslomakkeen.

Alussa on aina niitä helppoja kysymyksiä kuten nimi, syntymäaika ja sukupuoli. Puhelinnumero onkin sitten jo vaativampi, koska enhän minä itselleni soita. Sitten useimmissa hakemuksissa seuraa yleensä se haasteellinen osuus, jossa minun pitää arvata, mitä se kysymysten tekijä ihan oikeasti on tarkoittanut kysymyksillään. Toistaiseksi olen aina onnistunut vastaamaan kaikkiin kysymyksiin, mutta lähes joka kerta olen ollut hieman epävarma siitä, vastasinko minä nyt kysymykseen vai kysymyksen viereen.

Ennen jännitin sitä, että viekö posti perille hakemukseni ja nykyään sitä, painoinko oikealla tavalla lähetä-nappulaa. Postiaikaan ratkaisin ongelman niin, että kiikutin kirjekuoren asianomaiseen laitokseen suoraan vastaanottotiskille, jos se suinkin oli mahdollista. Digiaikana tuo ei enää toimi, joten nykyään joudun tyytymään vastaanottokuittauksiin.

Seuraavaksi odottelen vastausta hakemukseeni ja odottavan aika on pitkä. Hieman tilanteesta ja hakemuksesta riippuu, maltanko odottaa minuutin vai peräti kymmenen. Sitä nopeammin sukellan yleensä palveluun, mitä haastavampia kysymykset minun mielestäni olivat. Jos hiemankin ennusmerkit näyttävät siltä, että asiani olisi jäänyt jumiin (”vastasin varmaankin väärin johonkin kysymykseen”), niin pyrin selventämään vastaustani sähköpostilla tai muulla viestivempaimella. Ja aika usein soitan perässä siltä varalta, että lisäselvitystäni ei ymmärrä kukaan muu kuin minä.

Paperista sähköisiin lomakkeisiin siirtymisessä on asiakkaan näkökulmasta yksi iso etu: kysymyksenasettelun muuttaminen tapahtuu nopeasti ja helposti. Kysymysmuotoja hiotaan kohti täydellisyyttä ja tekijäkaarti hykertelee tyytyväisenä, kunnes sitten käytäntö osoittaa, että ihan nappiin ei mennyt. 

Palveluja yritetään muokata koko ajan ymmärrettävämpään muotoon, mikä ei eläkealalla ole helppoa. Sanasto muistuttaa varmaankin muinaiskreikkaa, kieltä, jota en siis osaa. 

Keva.fi uusittiin vuoden alussa ja kunnianhimoisena tavoitteenamme oli aikaisempaa ymmärrettävämpi kieli. Myös Omat eläketietosi- palvelua kehitämme niin ennakkoneuvonnan, hakemisen kuin eläkkeen aikaisten palvelujen osalta. Työ on jatkuvaa, joten anna palautetta meille reippaasti joka kerta, kun törmäät kielikukkaseen tai toiminnallisuuteen, jota et ymmärrä tai jonka ymmärrät kolmella eri tavalla. Et varmasti ole ainoa, jolle niin käy.


 

Sivuillamme myös

Kirjottaja Eija Korhonen
Eija Korhonen Eläkeyksikön johtaja

Kirjoitan eläkkeistä ja asioista niiden ympärillä.

#kevanblogi

Ajankohtaisia teemoja ja uusia näkökulmia eläkkeistä, johtamisesta ja työelämästä. Mitä tapahtuu kunta-alalla? Miten toimia työelämän myllerryksessä?

Uusimmat kirjoitukset

Lue lisää blogikirjoituksia