Blogi 3.10.2022 Taina Uronen

Tuntemattomilla vesillä - luota luotsaukseen

Eläkkeet Palvelut
Eläkkeet Palvelut

Luotsaus on merenkulkutermi, joka tarkoittaa luotsin antamaa navigointi- eli suunnistusapua. Luotsilla on paikallistuntemusta, jonka avulla voi löytää parhaimmat ja turvallisimmat reitit satamaan. Kevan asiakkaiden palvelu toimii kuin luotsi tuntemattomilla vesillä.

Luotsin - tai asiakaspalvelun - apua tarvitsee yhtä lailla henkilöasiakas eläkettä pohtiessaan kuin työnantaja-asiakas oman organisaation palvelutarpeita selvittäessään. Asiakkaalla ei useinkaan ole selvää kuvaa siitä, miten juuri omassa tilanteessa kannattaa toimia, ja mitä edes kysyä, kun hän saapuu palveluidemme piiriin.

Tietoa on paljon saatavilla muun muassa Kevan verkkosivuilta. Sivustolla myös toimii digitaalisena luotsina Ilona-botti, jolta voi kysyä neuvoa mihin vuorokauden aikaan tahansa. Omia eläkeasioitakin voi hoitaa itsepalveluna aina eläkepäätökseen saakka. Ja tietenkin neuvoja saa tarvittaessa myös henkilökohtaisesti puhelinpalvelustamme: joskus tietoa ei vaan löydä tai voi syntyä halu tarkistaa, onko asia todella niin kuin sen itse ymmärtää.

Asiakaspalvelu on kaikkien asia

Kevassa me kaikki palvelemme asiakasta omassa työssämme, suoraan tai välillisesti. Asiakasnäkökulma on keskiössä kaikessa tekemisessämme – oli kyse henkilökohtaisesta asiakaspalvelusta, palveluiden kehittämisestä, tukitoiminnasta tai vaikkapa omien järjestelmien kehittämisestä. Kaikki nämä tähtäävät lopulta asiakkaan mahdollisimman sujuvaan ja laadukkaaseen palveluun.

Pyrimme jatkuvasti eri keinoin ennakoiden auttamaan asiakasta omalla polullaan, jotta asiakas olisi mahdollisimman hyvin ja ajoissa tietoinen palveluistamme ja ennen kaikkea siitä, miten hänen täytyy toimia.

Tämä edellyttää meiltä syvällistä asiakasymmärrystä ja jatkuvaa palveluiden kehittämistä sekä säännöllistä ja ennakoivaa viestimistä asiakkaille eri kanavissa.

Kehitystyön tueksi keräämme ja analysoimme suuren määrän asiakkaiden palautteita ja pidämme asiakkaan myös itse kehitystyössä mukana muun muassa asiakasraatien avulla.

Panostamme vahvasti digitaalisiin palveluihin: ne on muotoiltava asiakkaalle mahdollisimman vaivattomiksi ja selkeiksi.

Eläke- ja maksuasioissa luotsaamme asiakasta ennakoiden lähettämällä asiakkaalle ajankohtaisia viestejä suoraan verkkopalveluun. Viestien avulla asiakas pysyy hyvin perillä oman palveluasiansa tilanteesta, ja myös siitä, jos häneltä tarvitaan esimerkiksi täydentäviä tietoja asiansa edistämiseksi.

Viisi vinkkiä eläkkeenhakijalle – ja yksi bonusvinkki!

  1. Tarkista tietosi ja työeläkeotteesi hyvissä ajoin. Saat noin viisi vuotta ennen alinta eläkeikääsi otekirjeen, jonka ohjeistuksesta on paljon hyötyä. Lue siis myös otteen liitekirje.
     
  2. Tarvittaessa pyydä korjauksia työeläkeotteen tietoihin.
     
  3. Suunnittele eläkkeelle jäämisen ajankohta hyvissä ajoin.
    • Omat eläketietosi-palvelussa voit laskureilla laskea eläkkeen määrää eri ajankohtiin.
    • Keskustele myös työnantajasi kanssa.
    • Työssä jatkaminen eläkeiän jälkeen voi olla hyvä vaihtoehto.
    • Myös vanhuuseläkkeen rinnalla tehdystä työstä karttuu uutta eläkettä.
       
  4. Täytä eläkehakemuksesi Omat eläketietosi -verkkopalvelussa reilu kuukausi ennen eläkkeen alkamista.
    • Halutessasi voit täyttää eläkehakemuksen verkossa valmiiksi jopa kuusi kuukautta ennen eläköitymistä. Voit muokata tuolloin hakemusta siihen asti, kunnes me aktivoimme hakemuksesi noin kuukausi ennen eläkkeen alkamista.
       
  5. Päätöksen saatuasi tarkista sen tiedot ja lue myös liitteenä tuleva ohje. Siinä on paljon tarpeellista luotsaustietoa eläkeaikaan. Eläkkeen maksusta saat erillisen kirjeen, jossa niin ikään paljon tärkeää tietoa. Kannattaa siis lukea myös ohjeet.

    Bonusvinkki! Tämä onkin ehkä eniten asiakaspolun sujuvuuteen vaikuttava vinkki – ja sopii kaikille henkilöasiakkaille missä tahansa iässä ja elämänvaiheessa.
     
    • Jos olet Kevan vakuutettu, käy Omat eläketietosi -verkkopalvelussa ja tilaa paperiton palvelu sekä ilmoitukset verkkopalveluumme saapuneesta postista suoraan sähköpostiisi tai tekstiviestillä. Ilmoitusten avulla saat nopeinten tiedon kaikesta oman asiasi hoitamiseen liittyvistä viesteistä ja asiakirjoista.
       

Vietämme tällä viikolla valtakunnallista asiakaspalveluviikkoa! Seuraa asiakaspalveluviikkoa somessa aihetunnisteiila #asiakaspalveluviikko #aspaviikko2022


 

Kirjottaja Taina Uronen
Taina Uronen Asiakaspalvelujohtaja

Kirjoitan asiakaspalvelusta ja kaikesta mitä siihen laajalti ottaen liittyy.

#kevanblogi

Ajankohtaisia teemoja ja uusia näkökulmia eläkkeistä, johtamisesta ja työelämästä. Mitä tapahtuu kunta-alalla? Miten toimia työelämän myllerryksessä?

Uusimmat kirjoitukset

Lue lisää blogikirjoituksia