Osittainen varhennettu vanhuuseläke selkokielellä

Voit jäädä osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle ennen kuin jäät vanhuuseläkkeelle.
Tästä eläkkeestä käytetään myös lyhempää nimeä osittainen vanhuuseläke tai OVE.
Milloin voit jäädä osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle?
Jos olet syntynyt ennen vuotta 1964, voit jäädä osittaiselle vanhuuseläkkeelle, kun olet täyttänyt 61 vuotta.
Jos olet syntynyt vuonna 1964, voit jäädä osittaiselle vanhuuseläkkeelle, kun olet täyttänyt 62 vuotta.
Voit jäädä osittaiselle vanhuuseläkkeelle myös myöhemmin. Eläkkeelle jäämisessä ei ole yläikärajaa.
Jos olet syntynyt vuonna 1965 tai sen jälkeen, eläkeikä ei ole vielä tiedossa.
Et voi jäädä osittaiselle vanhuuseläkkeelle, jos saat jo jotain muuta työeläkettä.
Jos työkykysi on heikentynyt
Jos työkykysi on heikentynyt sairauden tai vamman vuoksi niin paljon, että sinun on vaikea jatkaa työssäsi, sopivampi eläkemuoto voi olla osatyökyvyttömyyseläke. Tutustu tähän eläkkeeseen sivulla Osatyökyvyttömyyseläke selkokielellä.
Voit jatkaa työn tekemistä eläkkeen aikana tai lopettaa työn
Voit tehdä työtä osittaisen vanhuuseläkkeen aikana. Palkka ei vaikuta osittaisen vanhuuseläkkeen määrään.
Voit myös vähentää työn tekemistä tai lopettaa työskentelyn kokonaan. Jos haluat vähentää työn tekemistä, sinun pitää kuitenkin neuvotella siitä työnantajasi kanssa.
Sinun ei tarvitse ilmoittaa Kevaan, jos työssäsi tai palkassasi tapahtuu muutoksia.
Jos teet työtä osittaisen vanhuuseläkkeen aikana, siitä kertyy lisää eläkettä. Saat tämän eläkkeen sitten, kun jäät vanhuuseläkkeelle.
Kuinka paljon voit saada osittaista vanhuuseläkettä?
Voit itse valita, kuinka paljon osittaista vanhuuseläkettä haluat. Voit valita joko 25 prosenttia tai 50 prosenttia eläkkeestä, joka sinulle on kertynyt.
Jos jäät osittaiselle vanhuuseläkkeelle ennen kuin olet täyttänyt alimman vanhuuseläkeikäsi, se pienentää tulevaa vanhuuseläkettäsi pysyvästi. Alin vanhuuseläkeikä tarkoittaa sitä ikää, jolloin voit aikaisintaan jäädä vanhuuseläkkeelle.
Helpoiten saat selville eläkkeesi määrän Omat eläketietosi -palvelun Osittainen varhennettu vanhuuseläke -laskurista. Näet samasta laskurista myös, miten osittainen varhennettu vanhuuseläke vaikuttaa vanhuuseläkkeesi määrään.
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse kohta ”Eläkelaskurit".
- Valitse ”Osittainen varhennettu vanhuuseläke -laskuri” ja näet eläkkeesi määrän eri vaihtoehdoilla.
- Valitse välilehti ”Näytä vanhuuseläkearviot” ja näet, kuinka paljon saat vanhuuseläkettä, jos jäät ennen sitä osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle.
Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun. Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
Näin haet osittaista varhennettua vanhuuseläkettä
Eläke alkaa aina kuukauden 1. päivä. Eläke ei voi alkaa kesken kuukautta. Jos täytät esimerkiksi kesäkuussa 62 vuotta, voi eläkkeesi alkaa heinäkuun 1. päivä.
1. Tarkista tietosi työeläkeotteelta
Sinun kannattaa tarkista ennen eläkkeen hakemista työeläkeotteesi tiedot. Eläkkeesi määrä lasketaan niiden tietojen perusteella, jotka ovat työeläkeotteella.
Katso oma työeläkeotteesi Omat eläketietosi -palvelussa.
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse kohta ”Työeläkeote”.
• Avaa työeläkeote pdf-muodossa.
• Näet työeläkeotteelta, kuinka paljon sinulle on kertynyt eläkettä eri työpaikoista tai etuuksista.
• Tarkista, että tiedot ovat oikein.
Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun. Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
2. Hae eläkettä
Hae osittaista varhennettua vanhuuseläkettä noin yksi kuukausi ennen eläkkeen alkamista.
Hae eläkettä Omat eläketietosi -palvelussa.
- Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse kohta ”Hakemusasiat"
- Valitse kohta ”Tee hakemus”
- Valitse kohta ”Eläkehakemukset”
- Valitse kohta ”Osittainen varhennettu vanhuuseläke”
• Täytä hakemus
Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit hakea eläkettä myös paperisella hakemuslomakkeella. Voit pyytää lomakkeen Kevan asiakasneuvonnasta. Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen. Postita hakemus osoitteeseen Keva, 00087 KEVA.
3. Saat eläkepäätöksen Kevasta
Kun Keva on käsitellyt eläkehakemuksesi, saat Kevasta eläkepäätöksen.
Lue tarkemmin sivulta Eläkepäätös ja mitä tehdä sen jälkeen selkokielellä.
4. Tilaa verokortti
Eläkkeestä pitää maksaa veroa. Sitä varten sinun pitää tilata verokortti eläketulolle OmaVerosta. Lue tarkemmin veroasioista sivulta Eläkkeen maksaminen selkokielellä.
Eläkkeen verottaminen eroaa palkan verottamisesta. Voit selvittää osittaisen vanhuuseläkkeesi veroprosentin jo ennen eläkkeen hakemista Verohallinnon veroprosenttilaskurista. Sivu ei ole selkokielinen.
Miten siirryt vanhuuseläkkeelle osittaisen vanhuuseläkkeen jälkeen?
Osittainen varhennettu vanhuuseläke päättyy, kun siirryt vanhuuseläkkeelle.
Vanhuuseläkkeen määrä on suurempi kuin osittaisen vanhuuseläkkeen määrä. Omat eläketietosi -palvelun vanhuuseläkelaskurista voit katsoa, kuinka paljon saat eläkettä.
Sinun pitää aina hakea vanhuuseläkettä erikseen.
Lue vanhuuseläkkeestä ja sen hakemisesta sivulta Vanhuuseläke selkokielellä.
Lisätietoja
Jos tarvitset lisätietoja, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun: Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.
Jos haluat lukea tarkemmin osittaisesta varhennetusta vanhuuseläkkeestä, lue sivu Osittainen varhennettu vanhuuseläke. Sivu ei ole selkokielinen.