Vanhuuseläke selkokielellä

Voit jäädä vanhuuseläkkeelle, kun olet tarpeeksi vanha eli olet täyttänyt alimman vanhuuseläkeiän. Sinun ei kuitenkaan tarvitse jäädä silloin vielä eläkkeelle. Voit jatkaa työssä ja jäädä vanhuuseläkkeelle myöhemmin. Silloin sinulle kertyy lisää eläkettä eli saat suuremman eläkkeen.

Kun olet päättänyt jäädä vanhuuseläkkeelle, sinun pitää itse hakea eläkettä Kevasta. Lue ohjeet eläkkeen hakemiseen kohdasta Näin haet vanhuuseläkettä.

Milloin voit jäädä vanhuuseläkkeelle?

Katso alla olevasta taulukosta, minkä ikäisenä voit aikaisintaan jäädä vanhuuseläkkeelle.

  Minä vuonna
olet syntynyt
Alin vanhuuseläkeikä eli minkä ikäisenä voit aikaisintaan jäädä vanhuuseläkkeelle
  1957 63 vuotta 9 kuukautta
  1958 64 vuotta
  1959 64 vuotta 3 kuukautta
  1960 64 vuotta 6 kuukautta
  1961 64 vuotta 9 kuukautta
  1962–1964 65 vuotta
  1965– ikä ei ole vielä tiedossa

Kun olet täyttänyt vanhuuseläkeikäsi, sinun ei ole pakko jäädä vielä eläkkeelle. Voit jatkaa työssä ja sinulle kertyy lisää eläkettä. Mitä pidempään jatkat työn tekemistä, sitä enemmän eläkettä saat.

Katso alla olevasta taulukosta, mihin ikään asti voit kerryttää eläkettä työstäsi.

  Minä vuonna
olet syntynyt
Mihin ikään asti voit kerryttää eläkettä työstäsi
  1957 68-vuotiaaksi
  1958 69-vuotiaaksi
  1959 69-vuotiaaksi
  1960 69-vuotiaaksi
  1961 69-vuotiaaksi
  1962–1964 70-vuotiaaksi
  1965–  ikä ei ole vielä tiedossa

Sinun ei kuitenkaan tarvitse jatkaa työssä 68- , 69- tai 70-vuotiaaksi asti. Voit jatkaa työn tekemistä esimerkiksi puoli vuotta tai kaksi vuotta. Sovi työnantajasi kanssa, miten pitkään jatkat työssä.

Tarkista oma eläkeikäsi Omat eläketietosi -palvelusta

Omat eläketietosi -palvelun vanhuuseläkelaskurista voit katsoa, mikä on sinun oma eläkeikäsi. Katso ohjeet palveluun kirjautumiseen kohdasta Miten paljon voit saada vanhuuseläkettä.

Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun.

Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.

Miten paljon voit saada vanhuuseläkettä?

Vanhuuseläkkeen määrään vaikuttaa se, miten suurta palkkaa olet saanut ja kuinka kauan olet ollut töissä.

Omat eläketietosi -palvelun vanhuuseläkelaskurista voit katsoa, kuinka paljon saat eläkettä. Näet laskurista eläkkeesi määrän eri tilanteissa.

  1. Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse kohta ”Eläkelaskurit".
  3. Valitse ”Vanhuuseläkelaskuri”.

Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun. Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.

Jos vanhuuseläkkeesi määrä on pieni, Kela voi maksaa sinulle kansaneläkettä. Lue lisää selkokielellä Kelan sivulta Tietoa kansaneläkkeestä

Näin haet vanhuuseläkettä

Vanhuuseläke alkaa aina kuukauden 1. päivä. Eläke ei voi alkaa kesken kuukautta.

Hae vanhuuseläkettä ajoissa eli aikaisintaan 6 kuukautta ja viimeistään 1 kuukautta ennen kuin jäät eläkkeelle.

Katso alta ohjeet, mitä sinun pitää tehdä.

1. Tarkista tietosi työeläkeotteelta

Tarkista ennen vanhuuseläkkeen hakemista työeläkeotteesi tiedot. Eläkkeesi määrä lasketaan niiden tietojen perusteella, jotka ovat työeläkeotteella.

Katso oma työeläkeotteesi Omat eläketietosi -palvelussa.

  1. Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse kohta ”Työeläkeote”
    • Avaa työeläkeote pdf-muodossa.
    • Näet työeläkeotteelta, kuinka paljon sinulle on kertynyt eläkettä eri työpaikoista tai etuuksista.
    • Tarkista, että tiedot ovat oikein.

Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun. Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.

2. Irtisanoudu työstäsi

Vanhuuseläkkeesi voi alkaa vasta sen jälkeen, kun työsuhteesi on päättynyt. Esimerkiksi jos jäät vanhuuseläkkeelle huhtikuun alussa, työsuhteesi pitää olla päättynyt viimeistään maaliskuun lopussa.

Ole ajoissa yhteydessä omaan työnantajaasi. Ilmoita, että aiot jäädä vanhuuseläkkeelle ja että irtisanoudut sen vuoksi työstäsi.

3. Hae eläkettä vanhuuseläkehakemuksella

Voit hakea vanhuuseläkettä 1–6 kuukautta ennen kuin aiot jäädä eläkkeelle.

Hae vanhuuseläkettä Omat eläketietosi -palvelussa. Kun kirjaudut palveluun, vanhuuseläkehakemuksella on jo valmiina suuri osa tiedoistasi. Tarkista valmiit tiedot ja lisää puuttuvat tiedot.

  1. Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse kohta ”Hakemusasiat".
  3. Valitse kohta ”Tee hakemus”.
  4. Valitse kohta ”Eläkehakemukset”.
  5. Valitse kohta "Vanhuuseläkehakemus".
    • Tarkista valmiit tiedot ja lisää puuttuvat tiedot.

Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit hakea eläkettä myös paperisella hakemuslomakkeella. Voit pyytää lomakkeen Kevan asiakaspalvelusta. Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen. Postita hakemus osoitteeseen Keva, 00087 KEVA.

4. Saat eläkepäätöksen Kevasta

Kun Keva on käsitellyt vanhuuseläkehakemuksesi, saat Kevasta eläkepäätöksen.

Lue tarkemmin sivulta Eläkepäätös ja mitä tehdä sen jälkeen selkokielellä.

5. Tilaa verokortti

Eläkkeestä pitää maksaa veroa. Sitä varten sinun pitää tilata verokortti eläketulolle OmaVerosta. Lue tarkemmin veroasioista sivulta Eläkkeen maksaminen selkokielellä.

Jos työskentelet vanhuuseläkkeen aikana

Kun olet jäänyt vanhuuseläkkeelle, voit silti tehdä työtä. Voit tehdä työtä niin paljon kuin haluat. Palkka ei vaikuta vanhuuseläkkeen määrään.

Työn teosta kertyy sinulle uutta eläkettä. Tämän uuden eläkkeen voit hakea ja saada, kun olet täyttänyt eläkkeen kertymisen yläikärajan.

Katso alla olevasta taulukosta, minä vuonna olet syntynyt ja mihin ikään asti sinulle kertyy uutta eläkettä.

  Minä vuonna olet syntynyt Mihin ikään asti voit kerryttää eläkettä työstäsi
  1957 68-vuotiaaksi
  1958 69-vuotiaaksi
  1959 69-vuotiaaksi
  1960 69-vuotiaaksi
  1961 69-vuotiaaksi
  1962–1964 70-vuotiaaksi
  1965–  ikä ei ole vielä tiedossa

Jos olet tehnyt työtä vanhuuseläkkeen aikana, muista hakea tästä työstä kertynyt eläke. Hae eläke sen jälkeen, kun uutta eläkettä ei voi enää kertyä.

Hae eläkettä Omat eläketietosi -palvelussa vanhuuseläkehakemuksella.

  1. Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse kohta ”Hakemusasiat".
  3. Valitse kohta ”Tee hakemus”.
  4. Valitse kohta ”Eläkehakemukset”.
  5. Valitse kohta "Vanhuuseläkehakemus".
  6. Täytä hakemus.