Xamk rakensi esihenkilöille työkykyjohtamisen itseopiskelupolun

Työelämä Asiakkaat kertovat
Työelämä Asiakkaat kertovat

Etelä-Savon ja Kymenlaakson alueilla toimiva Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk on ottanut aktiivisen roolin työkykyjohtamisen osaamisen kehittämisessä. Organisaatiossa on rakennettu esihenkilöille oma itseopiskelupolku, jonka keskiössä ovat työkyvyttömyyden ennaltaehkäisy, työkyvyn varhainen tuki ja työhön paluun tukeminen.

Xamk:ssa työskentelee reilut 1000 henkilöä, joista opetushenkilöstöä on noin 370 ja asiantuntija- ja tukihenkilöstöä noin 640. Esihenkilöitä on reilut 60. Ikärakenne asettaa omat haasteensa: lähes joka kuudes työntekijä saavuttaa vanhuuseläkeiän viiden vuoden kuluessa. Työkykyjohtamiseen haluttiin tuoda systemaattisuutta ja jatkuvuutta – niin uusille kuin kokeneillekin esihenkilöille.

-Ajattelen, että työkykyjohtaminen ei ole kertaluonteinen aihe, vaan sitä täytyy pitää jatkuvasti mukana puheessa ja arjen tekemisessä, jotta se ei unohdu,” kertoo Xamk:n työkykyjohtamisen kehittämisestä vastaava asiantuntija Emilia Kohonen.

Oppimispolku tuo selkeyttä ja rytmiä

Itseopiskelupolku rakentuu kolmesta osasta:

  • Ennakoiva työkyvyn tuki
  • Työkyvyn tukeminen, kun huoli herää
  • Työhön paluun tuki

Sisällöt pohjautuvat Kevan Oppimisympäristön videoihin ja materiaaleihin, joita täydennetään Xamk:n omilla ohjeistuksilla, kuten varhaisen tuen mallilla ja päihdeohjelmalla.

Oppiminen tapahtuu omaan tahtiin ja opittuja teemoja käsitellään yhdessä esihenkilöiden kehittämispäivillä. Valmiiksi mietityt kokonaisuudet selkeyttävät oppimiskokonaisuutta ja tiiviit asiasisällöt tuovat itseopiskeluun hyvän rytmin.

Pienillä askelilla suuri vaikutus

Oppimispolku syntyi osana laajempaa työkykyjohtamisen kehittämistyötä, jossa Xamk uudisti varhaisen tuen mallinsa. Esihenkilöitä kannustetaan tunnistamaan paitsi selkeät sairauspoissaolot myös "hiljaiset signaalit" – pienet muutokset työntekijän jaksamisessa tai käyttäytymisessä, joihin kannattaa reagoida ajoissa.

-Haluamme murtaa ajatusta, että työkyvystä puhuminen olisi vaikeaa tai kielteistä. Työkyky koskee meitä kaikkia, ja jokaisella työyhteisön jäsenellä on oikeus ja vastuu ottaa asioita puheeksi, Kohonen muistuttaa.

Kevan asiantuntijasisällöt ja valmiit materiaalit ovat tarjonneet Xamk:lle erinomaisen pohjan osaamisen kehittämiseen. Oppimispolku toimii esimerkkinä siitä, miten digitaalisia työkaluja ja pedagogista rakennetta voidaan hyödyntää arjen esihenkilötyön tueksi – pienin askelin mutta suurella vaikutuksella. Työkykyjohtamisen itseopiskelupolku onkin tarkoitus vakiinnuttaa osaksi uusien esihenkilöiden perehdytystä. Myös muita kehitysaskeleita on jo suunnitteilla.

”Parasta on, että nämä sisällöt ovat helposti saavutettavissa ja jaettu sopivan mittaisiin osiin. Ne voi käydä läpi vaikka kahvitauolla – ja silti ne jäävät mieleen” (Xamk:n esihenkilön kommentti)