Blogi 5.4.2017 Jaana Kekäläinen

Tarjolle sekä tietoa että taitoa - oikeaan aikaan

Keva Palvelut Työelämä
Keva Palvelut Työelämä

Kuntakentän organisaatioiden valmistautuminen sote- ja maakuntauudistukseen ja muutoksen kiihkeä tahti haastaa kaikki kuntakentälle palveluitaan tarjoavat toimijat, myös Kevan. Valmisteluelimet ja kuntakentän organisaatiot tarvitsevat muutoksessa erilaisia tietoja, mutta myös avukseen taitoa muutoksen läpiviemiseksi.

Tahdin on oltava nopea ja ketteryyttä edellytetään kaikilta. Tämän junan aikataulu on sen verran tiukka, että junaan vielä juoksevia ei ehditä odottaa. 

Kuntakentän organisaatioissa on tällä hetkellä melkoinen vauhti päällä. Asiakkaita tavatessa on havaittavissa, että todella moni esimerkiksi henkilöstöhallinnossa työskentelevistä hoitaa tällä hetkellä sekä varsinaisen työnantajansa että uudistusta valmistelevan organisaation tehtäviä. Tämä tarkoittaa ilman muuta siitä, että arki on varsin hektistä. Moni kuntakentän henkilöstöjohtaja viestittääkin siitä, että tarve erilaisille tiedoille on suuri, samoin kaivataan tukea muutoksen läpiviemiseen. Aikataulut ovat kuitenkin niin tiukat, että sekä tietoa että taitoa odotetaan kompaktissa ja ymmärrettävässä muodossa ja juuri silloin, kun sitä tarvitaan.
 
Arjan asiakastyössä sote- ja maakuntauudistuksen valmistautuminen näyttäytyy erilaisena tiivistymisenä: aikaa ja resursseja on rajoitetusti, joten kaikki on tehtävä tiukasti aikataulussa, mutta myös tiukasti yhdessä. Mennään ikään kuin sumppuun, joskin positiivisella tavalla. Toisaalta yhteistyö on samalla laajaa ja nopeatempoista. Omat näkemykset on jätettävä sivuun ja vain toimittava, jotta valmista saadaan aikataulussa. Tiiviimpää prosessia on vaikea kuvitella. Omaksi osuudeksi jää asiakkaan arjen helpottaminen, edes jollakin tavalla. Siinä onnistuminen olennaiseen keskittymällä tulee päivä päivältä tärkeämmäksi.

Keva on koonnut konkreettisemman muutoksen tuen paketin.

Keva on viimeisimmät kuukaudet kartoittanut asiakkaidensa tarpeita sote- ja maakuntauudistukseen valmistautumisen osalta ja koonnut konkreettisemman muutoksen tuen paketin, joka sisältää erilaisia osia.

Tietopuolella on tarjolla muun muassa eläkepoistumaennusteita (joko maakunta- tai organisaatiotasolla), oman organisaation henkilöstöä koskevia eläkeikälistauksia sekä neuvontaa yhtiöittämis- ja ulkoistamistilanteisiin. Tärkeä osa tieto-osiota on palvelussuhderekisteriin liittyviä neuvonta; miten ja missä vaiheessa päätetään palvelussuhteet, entä miten toimitaan uusien, perustettavien palvelusuhteiden kanssa. Keva neuvoo asiakkaitaan myös näissä asioissa.

Taito-osiossa keskiössä on aktiivisen tuen mallin kehittämisen, jalkauttamisen ja aktivoimisen tukeminen; kun aktiivisen tuen toimintamallit organisaatiossa toimivat, myös muutoksen eteenpäin vieminen on helpompaa. Syksyllä järjestetään ympäri Suomea Kevan tilaisuuksia, joissa käydään läpi Kevan palveluita ja keskustellaan muun muassa aktiivisen tuen toimintamallista ja ammatillisen kuntoutuksen prosesseista. Lisää tietoa Kevan palveluista voi kysellä omalta asiakaspäälliköltään.


Muutos on matka, tällä kertaa se on varsin vauhdikas sellainen. Kannattaa pitää kiinni hatuistaan ja kukkamekkojen helmoista, nyt mennään. Me täällä Kevassa ollaan asiakkaitamme varten, tälläkin matkalla. Istumme junassa ehkä siinä takavasemmalla sinuun nähden, emme siis aina näkyvissäsi, mutta paikalla ollaan, kun apua tarvitset. Hyvää matkaa!


Sivuillamme myös

Kirjottaja Jaana Kekäläinen
Jaana Kekäläinen Asiakaspäällikkö

Kirjoitan asiakastyöstä, sen tuomista havainnoista ja eri teemoista asiakastyön ympärillä.

#kevanblogi

Ajankohtaisia teemoja ja uusia näkökulmia eläkkeistä, johtamisesta ja työelämästä. Mitä tapahtuu kunta-alalla? Miten toimia työelämän myllerryksessä?

Uusimmat kirjoitukset

Lue lisää blogikirjoituksia