Tekoäly ei korvaa ajattelua
"Tekoäly teki jotakin, joka sai asiantuntijat kauhistumaan". "Tekoäly mullistaa sääennustamisen". "Tekoäly voi tuoda enemmän työpaikkoja kuin hävittää". Tekoälystä on helppo keksiä raflaavia otsikoita, tuossa pieni otos viimeaikaisesta kotimaisesta tarjonnasta. Vielä yksi iltapäivälehdestä: "MIT:n tutkimus: ChatGPT heikentää aivojen toimintaa jopa 55 prosenttia". Tekoäly kiinnostaa monesta eri näkökulmasta, myös siitä, miten se vaikuttaa ihmisälyyn.
Oli otsikko räväkkä tai ei, kognitiivisen ja älyllisen laiskistumisen riskiin on syytä kiinnittää huomiota. On pidettävä huoli, ettei älyllinen taso eläkealallakaan laske. Kuitenkin koska virheisiin riittää ihmismieli, mutta emämunauksiin tarvitaan tietotekniikkaa, on tekoälyn käyttöön suhtauduttava riittävällä vakavuudella.
Eettiset periaatteet ohjaavat tekoälyn käyttöä Kevassa
Kevassa on erityisesti huomioitu tekoälyn älyllinen käyttö. On luotu ymmärrystä, kuinka tekoäly toimii, minkälaisia tekoälyä hyödyntäviä palveluita on ja miten sitä voi eri palveluissa hyödyntää.
Tekoälyn käytölle on Kevassa luotu myös eettiset periaatteet. Näiden mukaan tekoälyn käytön lähtökohta on hyvän hallinnon toteutuminen ja asiakkaiden oikeuksien kunnioittaminen. Esimerkiksi mitään työnantaja- tai henkilöasiakkaiden salassa pidettävää tietoa ei käsitellä tekoälyn avulla, ellei siihen ole asianmukaista lupaa.
Tekoälyn käyttöpotentiaali on valtava, vaikka osa meneillään olevasta hypestä olisikin teknoyritysten markkinointia ja valtakamppailua. Tietotekniikan ja sen sovellusten kehittymisessä ei sinänsä tietysti ole mitään uutta.
Viime vuosina esimerkiksi automatisointi on muuttanut osittain eläkehakemustenkin käsittelyä ja eläkkeiden laskentaa. Osittain, sillä vähänkään harkinnanvaraisuutta vaativan tehtävän suorittaa edelleen ihminen. Yhtäältä asiaan vaikuttaa lainsäätäjän luomat ehdot, toisaalta taas eläkkeenhakijoiden oikeudenmukainen kohtelu: harkintaa ja lain tulkintaa vaativat tapaukset on edelleen paras tehdä ns. luomuna, inhimillisellä älyllä.
Ihmisälyä tarvitaan edelleen työssä
Tekoäly ei ole vielä ainakaan muuttanut kaikkea. Kevassa eläkkeitä laskee edelleen ihminen, asiakaspalvelussa vastaa ihminen. Mutta kuten tunnetaan, ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden.
Miten tekoäly muokkaa eri aloja, on osittain arvailua. Ihmistyö ei katoa, mutta se voi muuttaa muotoa.
Ala kuin ala, niin hyvä tapa valmistautua tulevaisuuden kohtaamiseen on olla kiinnostunut uuden oppimisesta, keskustella kollegoiden kanssa ja ideoida, pohtia moraalisia kysymyksiä ja oikeudenmukaisuutta, etsiä totuutta. Lyhyesti sanottuna pitää omasta älystä huolta. Eläkevarojen hallinnoinnissa, eläkepäätösten antamisessa ja ihmisten toimeentulon turvaamisessakaan ei ole varaa älyttömyyksiin.
Lue lisää aiheesta
- Tekoälyn eettiset periaatteet ja käyttö Kevassa
- Tarinoita työstä: Näin tekoäly ja robotiikka muuttavat työtä
- Palkittu tekoälyasiantuntija luottaa koneiden ja ihmisten yhteistyöhön