Voiko toisten kokemuksista oppia?
Kevan työelämän kehittämisrahan yksi tavoite on aikaansaada vaikuttavaa kehittämistoimintaa, jonka tuotoksista julkisen alan työelämä hyötyy. Työelämän kehittämisrahan mukaan nimetyssä ”Tekra-kehittämössä” etsimme onnistuneen hankkeen elementtejä ja ominaisuuksia.
Kaikkien aikojen ensimmäisen Tekra-kehittämön teemana oli esimiesvalmiuksien vahvistaminen muutoksen johtamisessa. Kutsuimme mukaan Kevan työelämän kehittämisrahaa saaneita organisaatioita, joiden hankkeet liittyivät tavalla tai toisella tähän teemaan.
Tekra-kehittämön työskentelymuotona oli sovellus akvaariokeskustelusta. Olimme etukäteen pyytäneet kahdelta hankkeelta itsearviointia kehittämistoimintansa välittömistä vaikutuksista, onnistumisista ja karikoista:
- Keski-Suomen liiton hanke keskittyi työyhteisön tunneilmaston ja suorituskyvyn johtamisen kehittämiseen ja
- Porin kaupungin hallinnoiman Satakunnan sote- ja maakuntauudistuksen kehittämishankkeessa keskeistä oli yhteistoiminnallinen muutosjohtaminen ja muutosviestintä.
Molemmat kertoivat esimiesten, työntekijöiden ja organisaation näkökulmasta:
- miten muutos näkyi arjessa ja mikä sai aikaan muutoksen
- minkälaisia vaikutuksia hankkeella oli esimiesten ja työntekijöiden hyvinvointiin
- miten muutoksia on juurrutettu
- minkälaisia uusia oppimistarpeita hankkeen aikana nousi esille
- mikä oli suurin onnistuminen ja mikä jäi toteutumatta tai harmittamaan sekä
- mitä olisi kannattanut tehdä toisin
Yhteiskeskustelussa peilasimme itsearviointia omiin havaintoihimme ja jaoimme kokemuksiamme. Näiden pohjalta tiivistimme lopuksi listan asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun tavoittelee esimiesvalmiuksien vahvistamista muutosjohtamisessa:
- Kehittäkää asioita, joiden tarve lähtee organisaation strategisista tavoitteista
- Esimiesvalmiuksien vahvistamisessa tärkeitä teemoja ovat edelleen muutosilmiöiden ja tunneilmaston johtaminen: ymmärryksen lisääminen muutoksen psykologisesta ulottuvuudesta ja mielen mukaan ottamisesta muutokseen.
- Luottakaa työyhteisön dialogissa esiin nousseisiin teemoihin. Yhdistäkää niitä laajempaan kokonaisuuteen.
- Olkaa rohkeita, tehkää riittävän isosti ja tavoitelkaa suurta muutosta:
- Tarvitaan pieniä tekoja ja joukkovoimaa.
- Muutoksen tulee näkyä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla.
- Innostakaa johto sitoutumaan hankkeeseen:
- Hanke kytkeytyy organisaation tavoitteeseen
- Johtoa tai johtoryhmää ette tarvitse toteamaan asioita. Tarvitsette sitä asettamaan tavoitteita, määrittämään arviointimittareita ja tekemään onnistuneisuuden arviointia.
- Yhdistäkää rohkeasti erilaisia oppimismuotoja ja osallistavia menetelmiä:
- Kasvokkain tapahtuvat tilaisuudet, välitehtävät, Skype, webinaarit ja verkko-oppiminen täydentävät toisiaan ja antavat mahdollisuuden erilaisille oppimistavoille.
- Verkkotyöskentelyssä tärkeää on sellainen oppimisalusta, jossa keskustelu on helppoa, ja jossa voi olla mukana yksin tai ryhmänä.
- Muistakaa rentous ja vastavuoroisuus.
- Huolehtikaa teknisestä tuesta apua tarvitseville.
- Valitkaa huolella yhteistyökumppanit.
- Turvatkaa jatkuvuus eli juurruttakaa hankkeessa hyviksi havaitut rakenteet osaksi organisaation toimintaa:
- Nimetkää esimerkiksi esimiesten tukihenkilö, tunnevalmentaja, työhyvinvointilähettiläs.
- Kootkaa hankkeen aikana käytetyt erilaiset työskentelytavat esimiehen ”työkalupakiksi”.
- Perustakaa esimiesten vertaistukifoorumi.
- Kertokaa hyvistä käytännöistä.
- Nostakaa esille myös toimintatavat, jotka eivät toimi.
- Jakakaa tietoa myös ulkopuolisille.
On mielenkiintoista nähdä, mitkä opit ensimmäisestä Tekra-kehittämöstä jäävät elämään. Palautteen perusteella päivän aikana syntyi monia oivalluksia – ja kun jonkun toisen kokemuksesta saatu oivallus muuttuu konkreettiseksi tekemiseksi, on oppimista tapahtunut. Parhaassa tapauksessa se on alku laajemmalle vaikuttavalle toiminnalle!