Eläkkeen hakeminen selkokielellä

Selkotunnus

Eläkettä ei makseta automaattisesti, vaan sinun pitää hakea eläkettä itse.

Ennen kuin haet eläkettä, tarkista työeläkeotteesi. Eläkkeesi määrä lasketaan työeläkeotteen tietojen perusteella. Lue lisää eläkkeen määrästä ja työeläkeotteesta sivulla Työeläkkeen määrä selkokielellä.

Milloin ja miten teen eläkehakemuksen?

Eri eläkkeitä haetaan eri aikaan ja vähän eri tavalla. Katso tarkat hakuohjeet alla olevilta sivulta:

Hae eläkettä tai ammatillista kuntoutusta Omat eläketietosi -palvelussa.

  • Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun. Palvelu ei ole selkokielinen. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  • Valitse kohta ”Hakemusasiat".
  • Valitse kohta ”Tee hakemus”.
  • Valitse sen jälkeen sen eläkkeen hakemuslomake, jota aiot hakea.

Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit hakea eläkettä myös paperisella hakemuslomakkeella. Voit pyytää lomakkeen Kevan asiakasneuvonnasta. Katso yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Postita hakemus ja liitteet osoitteeseen Keva, 00087 KEVA.

Saat Kevasta eläkepäätöksen

Saat Kevasta eläkepäätöksen sen jälkeen, kun Keva on käsitellyt eläkehakemuksesi. Lue tarkemmin sivulta Eläkepäätös ja mitä tehdä sen jälkeen selkokielellä.

Ulkomaan eläkkeen hakeminen

Jos olet työskennellyt ulkomailla, muista hakea myös tästä työstä kertynyt eläke.

Eri maiden eläkkeissä on isoja eroja. Jokainen maa tekee eläkepäätöksen omien lakiensa mukaan.

Jos olet työskennellyt seuraavissa maissa, lähetä eläkehakemus Kevaan

Lähetä eläkehakemus Kevaan, jos olet työskennellyt

  • EU-maassa eli jossain Euroopan unionin jäsenvaltiossa 
  • ETA-maassa
    • Norjassa
    • Islannissa
    • Liechtensteinissa
  • Iso-Britanniassa
  • Sveitsissä
  • maassa, jonka kanssa Suomella on sosiaaliturvasopimus eli
    • Australiassa
    • Chilessä
    • Etelä-Koreassa
    • Intiassa
    • Israelissa
    • Japanissa
    • Kanadassa (ja Quebecissa)
    • Kiinassa
    • Yhdysvalloissa.

Lue tarkemmin ulkomaan eläkkeen hakemisesta Työeläke.fi-palvelusta. Sivu ei ole selkokielinen. 

Jos olet työskennellyt muussa maassa, hae eläke itse ulkomailta

Hae eläke itse ulkomailta, jos olet työskennellyt muualla kuin edellä kerrotuissa maissa. Jokaisessa maassa on omat ohjeet siitä, miten ja milloin eläkettä voi hakea.

Kysy yhteystietoja näiden maiden eläkelaitoksiin Eläketurvakeskuksesta. Eläketurvakeskuksen yhteystiedot. Sivu ei ole selkokielinen.

Lisätietoja

Jos tarvitset lisätietoja, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun: Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun. Sivu ei ole selkokielinen.

Jos haluat lukea tarkemmin eläkkeen hakemisesta, lue sivu Eläkkeen hakeminen. Sivu ei ole selkokielinen.