Tarinoita työstä - Tukea työurille huolehtimalla osaamisesta, oppimiskyvystä ja hyvästä vireestä

Työelämä
Työelämä

Kevan asiakaspäällikkö Kaisa Hakkarainen ja palvelupäällikkö Jesse Vinnari painottavat työurien tukemisessa työntekijöiden kuuntelua, keskustelua erilaisista oppimis- ja uravaihtoehdoista sekä hyvän vireen johtamista.

Kaisa Hakkarainen ja Jesse Vinnari ovat yhtä mieltä siitä, että työurat voivat kehittyä hyvin moniin eri suuntiin. Ura voi rakentua hyvinkin erilaisista palasista, jotka yhdessä muodostavat oman, uniikin kokonaisuutensa.

He haastavat perinteisen näkemyksen, jonka mukaan uralla eteneminen nähdään vain portaalta toiselle nousemisena kohti esihenkilö- tai johtoasemaa.

Vaikka osalla ura etenee tähän suuntaan luonnostaan, yhtä hyvin työura voi rakentua esimerkiksi oman osaamisen jatkuvana kehittämisenä ja laajentamisena sekä liikkumisena oman ammattialan sisällä.

Työurajohtamisella tuetaan työkykyä

Kaisa vastaa työssään työnantaja-asiakasyhteistyöstä. Hänellä on vastuullaan viiden hyvinvointialueen ja niiden osakeyhtiöiden asiakkuuksien hoitaminen.

- Paljon puhutaan asiakkaiden kanssa julkista alaa haastavista teemoista, henkilöstön saatavuudesta sekä veto- ja pitovoimatekijöistä. Työvoiman riittävyys vaikuttaa koko henkilöstön työkykyyn ja työssä jaksamiseen.

Kaisa Hakkarainen 400x500 px.jpg

Työurat on yksi teemoista, jota tuodaan esille keskusteluissa – miten työurajohtamisella voidaan tukea työkykyä ja vähentää työkyvyttömyysriskiä.

– On tärkeää, että osaamisesta, oppimisesta ja oppimiskyvystä pidettäisiin huolta ja tarjottaisiin mahdollisuuksia uuden oppimiseen, osaamisen monipuolistamiseen ja uusien asioiden kokeilemiseen, Kaisa sanoo.

– Tuomme esille sitä, että uralla voisi olla erilaisia siirtymiä oman ammattialankin sisällä, voi vaihdella erilaisiin paikkoihin ja sitä kautta kehittää osaamistaan. Puhutaan niin sanotusta horisontaalisesta siirtymisestä työuralla.

– Kevan työnantaja-asiakkaat ovat julkisen alan organisaatioina keskimäärin isoja työnantajia työntekijämäärältään. Niissä voisi usein olla moniakin mahdollisuuksia erilaisiin urasiirtymiin myös oman ammattialan sisällä. Liikkuvuutta pitäisi pyrkiä lisäämään.

Suurilla ammattialoilla, kuten opetus-, varhaiskasvatus- ja sote-alalla, on vahvat muodolliset kelpoisuusvaatimukset. Myös uusien työntekijöiden perehdyttäminen vie aikaa. Siksi pitovoimaan panostamisella on erityistä merkitystä.

– Sen sijaan, että työntekijä vaihtaa kokonaan alaa tai opiskelee kokonaan uuden tutkinnon, yksi vaihtoehto on tarjota mahdollisuuksia liikkumiseen oman alan sisällä ja sitä kautta uusien oppien ja kokemuksen kartuttamiseen. Tämä ylläpitää myös motivaatiota ja tukee työkykyä.

Esihenkilö työntekijän tukena urapohdinnoissa

Jesse toimii esihenkilönä Kevan eläkepalveluyksikössä. Hän painottaa esihenkilön roolia työurien tukemisessa.

– Itselläni kaikki lähtee liikkeelle uran suuntien kartoittamisesta. Pitää kuulla, mitä ajatuksia ja käsityksiä työntekijällä on työurasta.

Jesse Vinnari 400x500 px.jpg

Jesse muistuttaa, että esihenkilötyön luonne ja sisältö on aika erilainen kuin asiantuntijatyön. Johtamisessa aikaa vie muut sisällöt kuin syvän asiantuntijuuden ylläpitäminen.

– Vaikka esihenkilö olisi tällä hetkellä hyvä jossain tietyssä asiantuntijuuden aiheessa, niin tilanne ei välttämättä ole sama muutaman vuoden päästä. Kehitys menee eteenpäin, eikä esihenkilöllä useinkaan ole aikaa perehtyä aihealueen yksityiskohtiin samalla tavalla kuin asiantuntijalla työssään.

Sen sijaan esihenkilön kuuluukin nousta pois asiantuntijan roolista ja keskittyä tukemaan työntekijää, kuunnella ja kysyä urapohdinnoista, mihin suuntaan ura voisi kehittyä ja minkälaisia mahdollisuuksia siihen on.

– Joskus voi olla niin, että jos on pitkään tehnyt samaa työtä, niin ideat ikään kuin loppuvat, eikä itsekään näe mitä muita mahdollisuuksia voisi olla olemassa. Tässä esihenkilö voi olla apuna, että ehkä tällaistakin voisit miettiä.

Hyvä vire vaatii kuuntelua ja johtamista

Lisäksi Jesse painottaa, miten tärkeää vireen johtaminen on.

– Pitää kuunnella, mikä fiilis tiimillä ja siihen kuuluvilla henkilöillä on, ja miettiä keinoja, miten fiilistä johdetaan.

– Kun työntekijät voivat paremmin työssään, ovat he myös paljon innostuneempia ottamaan vastaan uusia asioita. Jos taas lannistuneena tarpoo työpäivänsä ja -viikkonsa läpi ja on jo valmiiksi kuormittunut, ei jaksa ottaa uusia asioitakaan harteilleen. Jos työkuormaa ja virettä saadaan mukautettua, niin yhtäkkiä voikin tehdä asioita, mitä välttämättä ei ollut ajatellutkaan tekevänsä.

Työelämässä tulee kaikille vastaan tilanteita, joissa vaaditaan uuden oppimista. Jesse toteaa, että normaaliin muutosjohtamiseen kuuluu huomioida, että me kaikki olemme erilaisia oppijoita.

– Tässäkin palataan esihenkilön osalta kuunteluun ja läsnäoloon. Kun kohtaat ihmisiä ja opit tuntemaan heitä, erilaiset oppimistavat ja -tarpeet on helpompi tunnistaa ja muokata uuden opastusta sen mukaan.

Kaisa muistuttaa, että työelämässä on paljon niitä, jotka ovat tyytyväisiä omaan työhönsä ja sen rutiineihin. Joskus uuden omaksumiseen voi liittyä myös aiempia epämukavia kokemuksia esimerkiksi erilaisten oppimisvaikeuksien vuoksi.

– On tärkeää, että ketään ei unohdeta työyhteisössä. Kaikkien osaamisesta ja motivaatiosta tulee pitää huolta. Vaatii esihenkilöltä jo ihan toisenlaista osaamista ja herkkyyttä, millaisia keinoja on oppimistilanteisiin, jos on oppimisvaikeuksia tai vastaavaa. Pitää huolehtia, ettei kukaan putoa kyydistä, sillä seuraukset voivat näkyä työkyvyssä ja myös lisääntyvinä poissaoloina.

Jokaisen urapolku on ainutlaatuinen

Työuran käänteisiin vaikuttavat usein opintojen ja työkokemuksen lisäksi myös elämän muut osa-alueet: omat mielenkiinnon kohteet, harrastukset, elämäntilanteet, sattumakin. Näin on käynyt myös Kaisan ja Jessen kohdalla.

Kaisalle on kertynyt urallaan monipuolista työkykyteemoihin ja johtamisen kehittämiseen liittyvää kokemusta. Työuransa varrella hän on kehittänyt jatkuvasti omaa asiantuntijuuttaan opintojen kautta - mukaan on tarttunut useampikin korkeakoulututkinto. Opinnot ovat täydentäneet hyvin nykyisessä työssä tarvittavia osaamisalueita.

Jessen työuralle mahtuu ammattialalta täysin toiselle hyppäämistä sekä omien mielenkiinnon kohteiden ja vahvuuksien hyödyntämistä urasuunnan muutoksissa.

Takana on yksi työura teatteritaiteen maailmassa. Näyttelijätyön opintojen ja töiden lisäksi Jesse johti useamman vuoden ajan omaa teatteria. Kun elämäntilanne muuttui ja teatterialan arki alkoi olla liian haastavaa muun elämän kannalta, oli aika siirtyä eteenpäin.

Edessä oli hyppy aivan toiselle alalle. Aikanaan opinnot valtiotieteellisessä veivät yhteiskuntapolitiikan pariin. Tämä polku johti lopulta Kevaan, jonka työtehtävissä yhdistyvät mieluisalla tavalla opinnoista karttuneet tiedot, aiemmista työtehtävistä saatu johtamiskokemus sekä omat kiinnostuksen kohteet.

Sekä Kaisa että Jesse kannustavatkin hyödyntämään työuralla omia kiinnostuksen kohteita ja muistuttavat esimerkiksi harrastusten tuomista opeista, joista saattaa usein olla hyötyä työurallakin.


työkykypuu.jpg

Työkykypuuhun on kuvattu työkykyyn vaikuttavia tekijöitä

Keva tarjoaa työnantaja-asiakkailleen tietoa ja erilaisia välineitä työurien tukemiseen. Niiden avulla työntekijän kanssa voi pohtia omaa osaamista, vahvuuksia sekä ajatuksia työuran suhteen.

Kevan Oppimisympäristössä on esihenkilöiden osaamisen tueksi työuramateriaaleja. Kompassityökirjan avulla kuka tahansa voi pohtia uransa suuntaa. Kestävää työelämää -hankkeessa on pilotoitu työnantaja-asiakkaiden kanssa työurasuunnittelun keinoja. Hankkeessa on myös kehitetty Kestävä ura -sovellus, jota julkisen alan työntekijät voivat hyödyntää oman uransa tarkasteluun ja työkykyään tukevien toimien opiskeluun.