Perinteinen IT-mies kohtaa digitaalisuuden
"Ei tartte tulla mulle sepaa, kyllä mä tiedän mitä digitaalisuus on. Kun piirissä ei kulje virta, se on nolla ja kun kulkee, se on yksi. Niitä tarpeeksi rinnan, niin siinä se on." No näitä ajatuksia piti hieman pöllyttää, kun sain mahdollisuuden tuurata kollegaani Kevan digitaalisten palveluiden vetäjänä.
Nehän puhuivatkin jostain palvelumuotoilusta, konsepteista, palvelupoluista ja yhdessä tekemisestä asiakkaan kanssa. Ensimmäisenä päivänä kysyin eräältä tiimiläiseltä, että mitä ne digitaaliset palvelut oikein tarkoittavat? Sain vastaukseksi, että se on ATK:ta, jossa asiakas on mukana. Aha, johan helpotti, tuttu juttu, mutta termit olivat uusia vai oliko kuitenkaan?
Siis täh? Eikö me osatakaan tehdä palveluja ihan itse?
Hypet tulee ja menee, mutta olisiko tässä nyt kuitenkin jotain uutta? Kevan palveluista pyydetään palautetta. Aiemmin sitä kerättiin ja mitattiin, mutta se ei juurikaan johtanut toimenpiteisiin. Nyt palaute kerätäänkin asiakkaiden kohtaamispisteissä ja kootaan niistä kehitysideoita ja jopa innovaatioita. Ideat ja innovaatiot työstetään yhdessä asiakkaan ja kaikkien kevalaisten kesken – parhaat päätyvät palveluiksi asiakkaillemme.
Kevassa on käytössä myös asiakasraati, jolta kysytään mitä mieltä olette tästä tai tästä. Mitä!? Eikö me enää osatakaan tehdä palveluita itse! Asiakkaalle mietitään palvelupolkuja eli miten tarvittavat asiat ja palvelut löytyvät helpoimmin ja miten Keva voi tukea asiakasta. No jopas, eikös sen pitänytkin mennä niin, että miten asiakas tukee Kevaa eikä päinvastoin. Tässä olikin hieman sulattelemista.
Ainakin perinteinen IT-projekti ei ole muuttunut mitenkään vai onko kuitenkin? Projektimallina onkin ketterät menetelmät perinteisen ”kerralla valmiiksi” -mallin sijaan. No huh, eihän tuo voi toimia. Toimittaja ja Keva työstävät yhdessä käyttäjätarinoita, joista toimittaja muodostaa tehtäviä. Tehtäville määritellään tekijät, ja näemme koko ajan miten projekti etenee tehtävittäin. Testaus ja testauspalautekin hoituvat samassa ympäristössä. Onhan tuo ketterää ja lopputuloskin taitaa olla parempi. Tämä on varmaankin sitä yhdessä tekemistä.
No jopas! IT-mies ilahtuu ja muuttuu
Viimeinen silaus digitalisaation riemuun siirtymisestä oli tuttavani Facebook-päivitys, jossa hän oli ottanut Kevan mobiilityöeläkekortin käyttöön. Kysyin, että miten sujui. Vastaus oli, että hienosti ja sain heti alennuksen VR:n lipusta. Tässä vaiheessa olin jo hieman ylpeäkin siitä, mitä olimme tehneet. Eihän tuo asiakas niin kaukana sitten ollutkaan vaan ihan tuossa vieressä käyttämässä palveluitamme. Olisiko kuitenkin niin, että IT:kin voisi olla suoraan yhteydessä loppuasiakkaaseen ja jopa saada heiltäkin ajatuksia palveluiden kehittämiseen tai uusin palveluihin.
Kaikki hauska loppuu aikanaan vai loppuuko. Nyt mietin sitä, että mitähän tämä digitaalisuus tarkoittaisi perinteisen IT:n palvelinlaitteiden osalta. Vieläkö ostamme rautaa nurkkiimme vai voisiko senkin hankkia palveluna, vaikka pilvestä ja näin saada vielä nopeammin ja tehokkaammin uusia palveluita asiakkaillemme?
Lopputuloksena taitaakin olla se, että perinteinen IT-mies onkin nykyään Digi-mies 😊