Osatyökyvyttömyyseläke selkokielellä

selkokieli-tunnus_230x200.jpg

Voit saada osatyökyvyttömyyseläkettä, jos sinulla on pitkään jatkunut sairaus tai vamma, jonka takia et voi tehdä työtä kokopäiväisesti.

Osatyökyvyttömyyseläkkeen aikana voit tehdä osa-aikaista työtä. Voit käydä töissä esimerkiksi kaksi päivää viikossa tai tehdä muutaman tunnin työtä joka päivä. Sovi työn tekemisestä työnantajasi kanssa.

Voit saada osatyökyvyttömyyseläkettä myös, vaikka et käy työssä ollenkaan.

Osakuntoutustuki on määräaikainen osatyökyvyttömyyseläke

Joskus osatyökyvyttömyyseläke on määräaikainen eli sen saa vain tietyksi ajaksi, esimerkiksi vuodeksi. Tällöin sen nimi on osakuntoutustuki.

Voit saada osakuntoutustukea, jos me Kevassa arvioimme, että voit saada työkykysi takaisin hoidon tai kuntoutuksen avulla. Tavoite on, että voit palata osakuntoutustuen jälkeen kokopäiväiseen työhön.

Kuka voi saada Kevasta osatyökyvyttömyyseläkettä?

Voit hakea osatyökyvyttömyyseläkettä tai osakuntoutustukea, jos et voi sairautesi tai vammasi vuoksi tehdä kokopäiväisesti työtä.

Hae osatyökyvyttömyyseläkettä tai osakuntoutustukea Kevasta, jos olet ollut ennen sairauttasi töissä kunnalla, hyvinvointialueella, valtiolla, kirkolla tai Suomen Pankissa.

Osatyökyvyttömyyseläkettä ei kuitenkaan aina saa, vaikka sitä hakee.

Osatyökyvyttömyyseläkkeen saamiseen vaikuttaa

  • millainen sairaus tai vamma sinulla on
  • mitä työtä olet tehnyt
  • miten sairaus tai vamma haittaa työtäsi
  • voitko saada työkykysi takaisin, jos saat hoitoa tai kuntoutusta.

Arvioimme Kevassa sairauttasi, vammaasi ja työkykyäsi lääkärinlausunnon avulla. Tarvitsemme sitä varten lääkärin kirjoittaman B-lausunnon terveydestäsi.

Osatyökyvyttömyyseläkkeen ja osakuntoutustuen määrä

Osatyökyvyttömyyseläkkeen määrään vaikuttaa se, miten suurta palkkaa olet saanut ja kuinka kauan olet ollut töissä.

Osakuntoutustukea saa yhtä paljon kuin osatyökyvyttömyyseläkettä.

Voit katsoa arvion osatyökyvyttömyyseläkkeesi määrästä Kevan Omat eläketietosi -palvelusta. Valitse ”Eläkelaskurit”. Valitse sen jälkeen ”Työkyvyttömyyseläke ja kuntoutusraha-arvio”. Jos Keva antaa sinulle myönteisen päätöksen eläkkeestä, näet päätöksestä, paljonko saat eläkettä.

Osatyökyvyttömyyseläkkeestä pitää maksaa veroa. Eläkettä varten sinun pitää hankkia eläkeverokortti Verohallinnosta.

Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun (Palvelu ei ole selkokielinen.)
Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Näin haet osatyökyvyttömyyseläkettä ja osakuntoutustukea

1. Ennen kuin haet eläkettä, tarvitset lääkärin B-lausunnon terveydentilastasi

Pyydä työterveyslääkäriäsi tai muuta lääkäriä kirjoittamaan B-lausunto. B-lausunto on lääkärin kirjoittama selvitys sairaudestasi, toimintakyvystäsi ja työkyvystäsi. Jos sinulla ei ole B-lausuntoa, Keva ei voi käsitellä hakemustasi.

Voit liittää hakemukseen myös muita selvityksiä tai todistuksia terveydestäsi. Tämä voi olla esimerkiksi lääkärin kirjoittama potilaskertomus, johon on merkitty tiedot, kun olet hakenut tai saanut hoitoa. Tämä voi olla myös esimerkiksi lääkärin kirjoittama kertomus kuntoutusjaksosta tai lääkärin lausunto sinulle tehdystä tutkimuksesta tai sinulle sattuneesta tapaturmasta.

2. Tee hakemus Kevaan

Hae osatyökyvyttömyyseläkettä viimeistään kolme kuukautta ennen kuin haluaisit jäädä eläkkeelle.

Tee osatyökyvyttömyyseläkkeen hakemus Kevan Omat eläketietosi -palvelussa. Lähetä hakemuksen mukana lääkärin kirjoittama B-lausunto.

Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun (Palvelu ei ole selkokielinen.)
Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Jos et voi käyttää Omat eläketietosi -palvelua, voit hakea eläkettä myös paperisella hakemuslomakkeella. Voit pyytää lomakkeen Kevan asiakasneuvonnasta, soita numeroon 020 614 2837 arkisin kello 9 – 15 välillä. Postita hakemus ja liitteet osoitteeseen Keva, 00087 KEVA.

3. Pyydä työnantajaasi täyttämään lomake

Pyydä sen jälkeen työnantajaasi täyttämään lomake ”Työnantajan lausunto työssä selviytymisestä”.

Lomake ja sen täyttöohje löytyy Kevan sivulta: Kun työntekijäsi hakee eläkettä tai ammatillista kuntoutusta. (Sivu ei ole selkokielinen.)

4. Saat Kevasta ensin ennakkopäätöksen

Kun Keva on käsitellyt hakemuksesi, saat Kevasta päätöksen. Päätöksestä selviää, myöntääkö Keva sinulle osatyökyvyttömyyseläkkeen tai osakuntoutustuen.

Jos Keva antaa sinulle myönteisen ennakkopäätöksen osatyökyvyttömyyseläkkeestä, ennakkopäätös on voimassa 10 kuukautta. Se tarkoittaa sitä, että sinun pitää ilmoittaa 10 kuukauden aikana Kevaan, siirrytkö osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Katso tarkemmat ohjeet kohdasta 5.

Et voi saada eläkettä, jos Kevassa on arvioitu, että sinulla on vielä paljon työkykyä jäljellä. Jos olet töissä ja saat kielteisen päätöksen Kevasta, ota yhteyttä esimieheesi tai työterveyslääkäriisi. Miettikää yhdessä, voidaanko työtäsi tehdä helpommaksi jollakin tavalla.

Jos et ole tyytyväinen Kevan antamaan päätökseen, voit hakea siihen muutosta eli valittaa päätöksestä. Saat ohjeet valituksen tekemiseen päätöksen liitteenä.

5. Tee näin, jos saat myönteisen ennakkopäätöksen osatyökyvyttömyyseläkkeestä tai osakuntoutustuesta

Jos Keva antaa sinulle myönteisen ennakkopäätöksen osatyökyvyttömyyseläkkeestä, se on voimassa 10 kuukautta. Selvitä tänä aikana työnantajasi kanssa, voitko siirtyä osa-aikatyöhön.

Tee näin, jos jatkat työssä eläkkeen aikana

  1. Sovi työnantajasi kanssa osa-aikaisen työn aloittamisesta ja palkasta.
  2. Ilmoita Kevaan, että siirryt osatyökyvyttömyyseläkkeelle tai osakuntoutustuelle. Voit tehdä ilmoituksen netissä tai paperilomakkeella
    Näin teet ilmoituksen netissä
    Kirjaudu Kevan Omat eläketietosi -palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Palvelu ei ole selkokielinen.
    Tee ilmoitus palvelussa kohdassa ”Hakemusasiat”. Valitse ”Tee hakemus”. Valitse sen jälkeen ”Ilmoitus osatyökyvyttömyyseläkkeelle siirtymisestä”.
    Näin teet ilmoituksen paperilomakkeella
    Voit ilmoittaa eläkkeelle siirtymisestä myös paperilomakkeella. Olet saanut paperilomakkeen päätöksen liitteenä. Voit pyytää lomakkeen myös Kevan asiakasneuvonnasta, soita numeroon 020 614 2837. Postita lomake osoitteeseen Keva, 00087 KEVA.
  3. Saat Kevasta päätöksen siitä, että eläkettäsi aletaan maksaa. Näet päätöksestä myös, paljonko saat eläkettä. Lisäksi näet päätöksestä oman henkilökohtaisen ansaintarajasi. Se kertoo kuinka paljon voit saada palkkaa osatyökyvyttömyyseläkkeen aikana.
  4. Lähetä Kevaan eläkeverokortti. Tilaa se Verohallinnosta osoitteesta www.vero.fi/omavero (Sivu ei ole selkokielinen) tai Verohallinnon puhelinnumerosta 029 497 000.
  5. Työnantaja tarvitsee oman verokortin palkkaa varten. Tilaa se myös Verohallinnosta.

Tee näin, jos et jatka työssä eläkkeen aikana

  1. Ilmoita Kevaan, että siirryt eläkkeelle. Voit tehdä ilmoituksen netissä tai paperilomakkeella.
    Näin teet ilmoituksen netissä
    Kirjaudu Kevan Omat eläketietosi -palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Palvelu ei ole selkokielinen. Tee ilmoitus palvelussa kohdasa ”Hakemusasiat”. Valitse ”Tee hakemus”. Valitse sen jälkeen ”Ilmoitus osatyökyvyttömyyseläkkeelle siirtymisestä.
    Näin teet ilmoituksen paperilomakkeella
    Voit ilmoittaa eläkkeelle siirtymisestä myös paperilomakkeella. Olet saanut paperilomakkeen päätöksen liitteenä. Voit pyytää lomakkeen myös Kevan asiakasneuvonnasta, soita numeroon 020 614 2837. Postita lomake osoitteeseen Keva, 00087 KEVA.
  2. Saat Kevasta päätöksen siitä, että eläkettäsi aletaan maksaa. Näet päätöksestä myös, paljonko saat eläkettä.
  3. Lähetä Kevaan eläkeverokortti. Tilaa se Verohallinnosta osoitteesta www.vero.fi/omavero (sivu ei ole selkokielinen) tai Verohallinnon puhelinnumerosta 029 497 000.
  4. Jos kuulut työttömyyskassaan, kysy omasta työttömyyskassastasi, voitko saada soviteltua ansiopäivärahaa.

Kuinka paljon voit saada palkkaa, kun olet osatyökyvyttömyyseläkkeellä?

Kevan ennakkopäätöksessä sinulle kerrotaan, kuinka paljon voit kuukauden aikana ansaita eli saada palkkaa. Tätä sanotaan ansaintarajaksi.

Jos saat jo työkyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea, voit tarkistaa oman ansaintarajasi Kevan Omat eläketietosi -palvelusta.

Jos teet töitä yli oman ansaintarajasi

Jos saat palkkaa yli oman ansaintarajasi vähintään kolmen kuukauden ajan, Keva voi joutua keskeyttämään eläkkeesi maksamisen. Et saa siis enää eläkettä. Tätä kutsutaan eläkkeen jättämiseksi lepäämään. Jos tiedät, että ansaintarajasi ylittyy yli kahden peräkkäisen kuukauden ajan, ilmoita siitä Kevaan etukäteen. Sen jälkeen eläkkeesi laitetaan Kevassa lepäämään eli eläkkeen maksaminen keskeytetään.

Voit tehdä tällä tavalla töitä enintään kaksi vuotta. Kun lopetat työn tekemisen ja haluat saada taas osatyökyvyttömyyseläkettä, ilmoita siitä Kevaan. Keva alkaa sen jälkeen taas maksaa sinulle eläkettä.

Jos olet töissä yli kahden vuoden ajan ja saat palkkaa yli oman ansaintarajasi, Keva lopettaa eläkkeesi kokonaan.

Vanhuuseläke osatyökyvyttömyyseläkkeen jälkeen

Kun täytät oman vanhuuseläkeikäsi, osatyökyvyttömyyseläkkeesi muuttuu automaattisesti vanhuuseläkkeeksi. Sinun ei tarvitse hakea vanhuuseläkettä erikseen.

Vanhuuseläkkeesi määrä on suurempi kuin osatyökyvyttömyyseläke.

Oman vanhuuseläkeikäsi näet Kevan Omat eläketietosi -palvelussa.
Kirjaudu Omat eläketietosi -palveluun (Palvelu ei ole selkokielelinen.)
Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Jos teit työtä eläkkeellä, hae siitä kertynyt eläke erikseen

Jos olet tehnyt osatyökyvyttömyyseläkkeen aikana työtä, siitä on kertynyt uutta eläkettä. Tätä uutta eläkettä sinun pitää hakea erikseen Kevasta. Voit hakea eläkkeen siinä vaiheessa, kun olet täyttänyt vanhuuseläkeikäsi ja työsi on päättynyt. Hae tämä eläke vanhuuseläkehakemuksella.

Lisätietoja

Jos tarvitset lisätietoja, voit soittaa Kevan asiakaspalveluun.

Yhteystiedot Kevan asiakaspalveluun (Sivu ei ole selkokielinen.)

Kevan Omat eläketietosi -verkkopalvelussa voit hoitaa kaikki eläkeasiasi

Omat eläketietosi -palveluun (Palvelu ei ole selkokielinen)
Kirjaudu palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.