Kyselyt - arvioi ja kehitä työhyvinvointia
Työhyvinvoinnin ja työkyvyn tuen toimintamallien arvioimisessa ja kehittämisessä voit hyödyntää Kevan Kyselyitä:
- Työhyvinvointikysely
- Pulssi-palvelu
- Työterveysyhteistyön arviointikysely
- Esihenkilökysely
- Luottamushenkilökysely
- Työhyvinvointijohtamisen kartoitus
Miten Kyselyt käyttöön?
Kirjautuessasi työnantajan verkkopalveluun Kyselyt, mukaan lukien Pulssi-palvelu. löytyvät Avaintiedot-osiosta, kohdasta ”Kyselyt”.
Huomaathan, että Kyselyiden käyttöönotto ensimmäistä kertaa edellyttää ensin Avaintietojen käyttöehtojen hyväksynnän Suomi.fi -valtuudella: "Eläkevakuuttajan palveluihin rekisteröityminen".
Tämän jälkeen Kyselyt on käytettävissä myös "Työkyvyttömyystilastojen käyttö" valtuudella
Lisätietoa Kevan Suomi.fi-käyttövaltuuksista löydät Kevan verkkosivuilta:
Työhyvinvointikysely
Työhyvinvointikyselyn avulla voit toteuttaa laadukkaan ja luotettavan selvityksen henkilöstön työhyvinvoinnista itsenäisesti ja joustavasti oman aikataulusi mukaan. Työhyvinvointikysely auttaa arvioimaan ja kehittämään:
- työhyvinvoinnin ja työkyvyn johtamista
- henkilöstön työhyvinvointia
- työn tuloksellisuutta.
Työhyvinvointikysely sisältää:
- sähköisen kyselyn henkilöstölle
- kyselyiden raportoinnin ja raporttien jakelun
- laajan vertailuaineiston
- mahdollisuuden seurantakyselyiden tekoon sekä
- ohje- ja tukimateriaalin.
Mistä pääsen työhyvinvointikyselyyn?
Työhyvinvointikyselyyn pääset kirjautumalla työnantajan verkkopalveluun - kysely löytyy Avaintiedot ja kyselyt -kohdasta.
Hyödynnä työhyvinvointikyselyssä Kevan Oppimisympäristöä
Käytössäsi on myös Kevan Oppimisympäristö jossa on mm. Kevan kokeneiden asiantuntijoiden suunnittelema video-ohjattu työpaja. Pajassa voit pohtia yhdessä tiimisi ja työyksikkösi kanssa, kuinka työhyvinvointikyselyn tulosten avulla voidaan kehittää tiimin toimintaa ja parantaa hyvinvointia.
- Voit tutustua video-ohjaattuun työpajaan Oppimisympäristön esittelysivulla tai - mikäli sinulla on jo tunnukset - kirjautumalla Oppimiympäristöön
Pulssi-palvelu
Pulssi on vaivaton ja nopea kysely, joka tuottaa reaaliaikaista tietoa työyhteisön vireestä ja innostaa koko henkilöstöä osallistumaan työkyvyn kehittämiseen.
- Pulssi tarjoaa esihenkilöille ajantasaista tietoa työntekijäkokemuksesta sekä keskustelun aiheita ja oppisisältöä arjen työkykyjohtamiseen.
- Henkilöstölle avautuu Pulssin kautta matalan kynnyksen kanava vaikuttaa työhyvinvointiin omalla työpaikallaan.
Työntekijät ja esihenkilöt vastaavat Pulssiin sovituin määräajoin, esimerkiksi kuukausittain. Vastaaminen on anonyymiä. Vastattavia aiheita on kerrallaan rajattu määrä ja ne koskevat sekä omaa että työyhteisön tilannetta. Vastaajat voivat antaa myös vapaata palautetta ja esittää kehitysideoita.
Tulokset rakentuvat ja päivittyvät automaattisesti muotoon, jota on helppo tulkita ja hyödyntää työkykyjohtamisessa. Voit johtaa työkykyä ennakoivasti tarttumalla Pulssin tuottamiin varhaisiin merkkeihin ja suunnata tuen oikeisiin kohteisiin.
Pulssin tuottamat vastaukset auttavat huomaamaan myös paikalliset ongelmat työyhteisössä, samoin kuin onnistumiset ja vahvuudet. Pulssin avulla kerrytät tilannetiedon työyhteisöstä yhteen paikkaan.
Lue asiakkaidemme kokemuksia Pulssin käyttöönotosta ja hyödyntämisestä työkykyjohtamisen välineenä.
Turun kaupunki kehittää arjen seurantaa ja työurajohtamista
Pulssikysely tukee henkilöstökokemuksen kehittämistä Satakunnassa ja Vantaalla
Kevan Pulssi-palvelu on tuotettu osana Kestävää työelämää -hanketta, jonka on saanut valtionavustusta EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä rahoitettavasta Suomen kestävän kasvun ohjelmasta.
Työterveysyhteistyön arviointikysely
Toimiva työterveysyhteistyö on tärkeä osa henkilöstön työkyvyn tukea. Työterveysyhteistyön arviointikysely tuo näkyväksi yhteistyön nykytilan, sen vahvuudet ja mahdolliset konkreettiset kehittämiskohteet.
Kysely soveltuu esimerkiksi tueksi
- työterveyden toimintasuunnitelman päivittämiseen
- työterveysyhteistyön tilannekuvan luomiseen
- työterveyshuollon yhteistyöpalaverin tai työkykyjohtamisen ohjausryhmän työskentelyyn.
Kysely koostuu kolmesta eri osa-alueesta: työterveysyhteistyö, tiedon hyödyntäminen ja kustannukset ja työkyvyn tuki.
Työterveysyhteistyön arviointikysely on tulossa käyttöön vuoden 2025 alussa.
Kysely esihenkilöiden hyvinvoinnin selvittämiseen
Esihenkilötyö ja sen tukeminen sekä esihenkilöiden oma hyvinvointi on ollut paljon esillä koronaepidemian aikana. Näiden kartoittamiseen ja kehittämisen apuvälineeksi olemme kehittäneet tiiviin n. 35 kysymyksen valmiskyselyn. Kysely on tarkoitettu esihenkilöinä työskenteleville.
Esihenkilökysely on julkaistu kesäkuussa 2021.
Pääset esihenkilökyselyyn kirjautumalla työnantajan verkkopalveluun - kysely löytyy sieltä Avaintiedot-palvelun ”Kyselyt”-kohdasta.
Kysely organisaation luottamushenkilöille
Kyselyn tarkoituksena on lisätä luottamushenkilöiden kiinnostusta henkilöstön hyvinvointiin sekä kannustaa luottamushenkilöitä tutkimaan omaa rooliaan työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden kehittämisessä.
Luottamushenkilökysely sisältää yhteensä 13 strategisen työhyvinvointijohtamisen kysymystä. Kyselyyn voi lisätä myös 1-3 omaa lisäkysymystä. Kyselyn raportit muodostuvat automaattisesti kyselyn sulkeuduttua ja ne voi toimittaa suoraan palvelusta vastaanottajille.
Pääset esihenkilökyselyyn kirjautumalla työnantajan verkkopalveluun - kysely löytyy sieltä Avaintiedot-palvelun ”Kyselyt”-kohdasta.
Työhyvinvointijohtamisen kartoitus
Työhyvinvointijohtamisen kartoituksessa organisaatioiden eri ryhmät, kuten johto, esihenkilöt, henkilöstöpalvelut tai henkilöstöhallinto, luottamushenkilöt ja henkilöstön edustajat, voivat itse arvioida oman organisaation työhyvinvointijohtamisen tilannetta.
Kyselyssä selvitetään vastaajien kokemuksia työhyvinvointia tukevista toimenpiteistä ja henkilöstöjohtamisen strategisuudesta monipuolisesti. Vastaajaryhmien kokemukset auttavat kehittämään organisaation työhyvinvointijohtamista monesta eri näkökulmasta.